۱۳۹۱ فروردین ۲۷, یکشنبه

نان بربری


 مواد لازم :
  آرد ۵۰۰ گرم
خمیر مایه ۱قاشق سوپ خوری
آب ۱ پیمانه  و۵ قاشق سوپ خوری
شکر ۱ قاشق چا یخوری
نمک ١ و ١/٢ قاشق چایی خوری 
روغن مایع ۴ قاشق سوپ خوری
سبوس گندم به مقدار لازم
برای رومال :
  آرد ۲ قاشق سوپ خوری
 آب ۱پیمانه

طرز تهیه : 
ابتدا تمام مواد خشک را با هم مخلوط کنید سپس روغن مایع و آب ولرم ( ۳۷ درجه ) را بریزید خوب مخلوط کنید تا خمیر یکدستی بدست آید آن را خوب ورز دهید. سپس خمیر را به‌‌ مدت یک و نیم ساعت استراحت دهید. بعد از آن کاغذ روغنی کف سینی فر‌ قرار دهید روی آن سبوس گندم بریزید خمیر را دو قسمت کنید هر کدام را  به شکل نان بربری فرم دهید در سینی فر‌ قرار بدهید دوباره ۱۵ دقیقه استرحت دهید بعد از این مدت رومال بزنید و کنجد بریزید . برای بهتر شدن نان ۱ لیوان آب گرم هم در سینی قرار دهید و با قلمو بعد از ۱۰دقیقه آب روی نانها که در فر‌ هستن بزنید تا خشک نشوند. درجه فر‌ ۱۸۰ به مدت تقریبی ۲۰ دقیقه. برای درست کردن رومال آرد و آب را مخلوط کنید روی حرارت قرار دهید مدام هم بزنید تا غلیظ شود بعد از سرد شدن استفاده کنید.
هر آنچه که در مورد پخت نان خوب باید دانست .

۳۷ نظر:

  1. Arefe jan
    manzooretoon as romal chieh v daghighan che jori estefadeh mishe?
    khaily moteshakeram.
    Nima

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نیما جان رومال همون اگوش هست . که در مرحله اخر قبل از گذاشتن نون توی فر روی نان رومال زده میشه و داخل فر قرار داده میشه . اگر یادت باشه عزیزم توی نانوای‌ها هم قبل از گذاشتن نونها توی فر از یک کاسه رویی با قاشق یک مایه غلیظ سفیدی روی خمیر‌ها میریختن که همون رومال بود .

      حذف
  2. سلام.
    از اینکه با وبلاگتون آشنا شدم خوشحالم. سوالی داشتم: من یکدفعه بربری درست کردم ولی خشک شد. البته تو فر آب نگذاشته بودم، آیا دلیلش این بوده؟ سوال دیگم اینه که برای پختن بربری فر بایدرو چه حالتی باشه، منظورم حرارت از بالا، پایین یا هر دو باید باشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم من هم از آشنایی با شما خوشحالم عزیزم . دلیل خشک شدن نان بربری چند دلیل می‌تونه باشه عزیزم یکی‌ همین که خودت گفتی‌ عزیزم یعنی‌ نزاشتن ظرف آب داخل فر‌ . یا اینکه موقعه‌ای که نان داخل فر هست حتما با اسپره یا قلمو روی نانها آب بزنید . و اینکه حتما اون ۱۵ دقیقه استراحت دوم رو رعایت کنی‌ تا نون خوب و نرمی داشته باشی‌ گلم . در مورد حرارت بله باید درجه فر‌ را روی بالا و پایین هم زمان تنظیم کنی‌ .

      حذف
  3. عارفه جون چه نونی درست کردی
    اتفاقا منم چند وقته هوس نون بربری کرده ام ولی نمی دونم چی شد سر از نون لواش در اوردم (دارم درست می کنم) تو جای من و خالی کن من جای تو رو :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ای جونم . والا منم به یک نونی کلید کنم یک مدت اینقدر درست می‌کنم تا ازش دلزده بشم . کی‌ از بربری خسته بشم نمیدونم والا . حتما عزیزم جات حسابی‌ خالی‌ می‌کنم . تو هم جای من رو .

      حذف
  4. سلام.من تازه با وبلاگتون آشنا شدم. امروز نون بربریو درست کردم با رسپ شما.خیلی عالی شد ازتون ممنونم.اگه البوم هنرمندیها دارید عکسشو براتون بفرستم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می‌کنم شهرزاد عزیز . خوشحالم که دوست داشتید . نوش جونتون . برام بفرست عکسش‌ رو بزودی حتما آلبوم هنرمند‌ها رو درست می‌کنم .

      حذف
  5. اینم نون بربری منhttp://www.up.mihancamp.com/viewer.php?file=r2mjj2zj4bmwbqxjgo0f.jpg
    دستتون درد نکنه عارفه عزیز

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. وای‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی شهرزاد جون خیلی‌ خوب شده انگاری همین الان از تنور نانوایی در اومده . دستت درد نکنه . نوش جونتون عزیزم .

      حذف
  6. سلام خمیر وایه تون فوری بوده دیگه نه؟ می شه لطفا بگید وزنش چقدر بوده؟ مرسی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله عزیزم از خمیر مایه فوری استفاده کرده بودم . تقریبا ۵ گرم میشه .

      حذف
  7. عارفههههههههههههههههههههه جونمم! منم می خوام! یعنی الان خداییش حاضبر بودم کلی هم شده پول بدم ولی یه لقمه از این نونا بخورم!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شبو جونمممممممممممممممممممم خودم برات میدرستم قربونت بشم اون هم مجانی‌ بدونه پرداخت حتا یک سنتی ولی‌ ولی‌ یک شرط داره باید برم پودینگ زعفرونی بدرستی !!!!!!!!!!

      حذف
  8. Arefe jan
    az sal 1998 ta 2000 chon bargh arzan bood, Nan Barbari, taftoon va lavash ra hafteghi dorost mikardam, faghat sangak ra hanooz nemitavanem, ama sal hast in ghadr bargh geran shode ke mitarsam soragh nan dorost kardan beram, Barbari ghashangi bood, merci
    Bijan Ray

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. حیف آقا بیژن عزیز که دیگه نون نمیپزید . درست می‌گید خیلی‌ پول برق گرون هست . من هم بزودی باید اینکار رو کنار بذارم . ممنون که به وبلاگ من سر زدید .

      حذف
  9. من خیلی تازه واردم..خمیر مایه رو چطور می شه تهیه کرد ؟ باید بگم چی می خام ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم اگر ایران هستی‌ به فروشگاه‌های لوازم قنادی برو و بگو خمیر مایه فوری می‌خوام .

      حذف
  10. سلام عارفه جون

    از سبوس برای داخل نان هم استفاده میکنیم یا فقط داخل سینی فر میریزیم برای گذاشتن نان؟

    بسیار متشکرم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست عزیزم .
      بله عزیزم میتونی‌ دخل نان هم بریزی . ولی‌ من خودم هم کف سینی که نون رو روش میزارم می‌ریزم و هم روی نون وقتی‌ رمل زدم همراه کنجد یا فقط سبوس هم می‌ریزم .

      حذف
  11. این بربری خیلی عالیه مرسی عارفه جون

    پاسخحذف
  12. ﺑﺎ ﺳﻼﻡ ﻭﺗﺸﻜﺮ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺩﻫﻨﺪﻩ اﺭﺩﻳﺒﻬﺸﺖ ﺭا ﺑﻪ ﭼﻪ اﺳﻤﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭﺧﺎﺭﺝ اﺯ اﻳﺮاﻥ ﺗﻬﻴﻪ ﻛﺮﺩ

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم به همون نام بهبود دهنده از لوازم قنادی میتونی‌ تهیه کنی‌ .

      حذف
  13. عارفه جان نان تافتون رو با ارد تيره و ارد معمولى ميشه درست كرد و چه مقدار خيلى ممنون از راهنما يى

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مریم جون من با آرد معمولی درست کردم نکردم . ولی‌ با آرد سبوس‌دار تجربه نکردم ولی‌ فکر نکنم بعد بشه فقط میزان آبش بیشتر میشه .

      حذف
  14. خانم عارفه عزیز سلام . امیدوارم خوب و سلامت باشید . من تقریبا تمام نکات که ذکر کردید رو رعایت کردم و چون مشتری این جا هستم می دونم شما در زمینه پخت نان مهارت دارید . من چندین بار بربری و نان های دیگر پختم اما همیشه توی نان من خمیر می شه و اون حالت نرم و پفکی مطلوب رو نداره . من انستنت ایسست استفاده می کنم برای خمیر مایه آیا اکتیو درای بهتر هست ؟ اکتیو درای رو اگر باید با آب ولرم عمل بیارم آیا این آب جزو مقدار آب ذکر شده در مواد لازم است ؟ یا نه ؟ آیا خمیر شدن داخل نان به علت کم ورز دادن هستش یا خمیر مایه ؟

    پیشاپیش تشکر می کنم از وقت و انرژی که می گذارید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام سیما جون . ممنونم از احوال‌پرسی شما خوبم .
      سیما جون ممنونم که از دوستدارن وبلاگ من هستید .
      عزیزم من همیشه برای پخت ننهم از خمیر مایه فوری که مستقیم به آرد اضافه میشه و احتیاج به عمل آوری نداره استفاده می‌کنم . اگر از خمیر مایه تازه که باید از ۲۰ دقیقه قبل اون رو عمل بیارید استفاده می‌کنید مقدار آبی که برای اینکار استفاده می‌کنید ممکن ۱/۲ پیمانه هست و از همون آبی که در دستور نان گفته شده استفاده کنید . برای خمیر شدن داخل نان هم به نظر من خمیر رو خوب ورز نمیدی و حتما باید خمیر خوب استراحت کنه تا حجم اون ۲برابر شود .
      خواهش می‌کنم عزیزم .

      حذف
  15. Salam, 1 ghashoghe soup khori daghighan cheghade? ma inja ghashoghe soup khori nadarim.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام رز عزیز .
      دوست عزیز منظورم از قاشق سوپ خوری قاشقی نیست که باهاش سوپ می‌خوریم !!!!! این اصطلاحی هست که به بزرگترین سایز قاشق مخصوص شیرینی پزی و آشپزی گفته میشه )))) این قاشق‌ها ۴تایی هست که به بزرگترین سایز اون قاشق سوپ خوری و به ترتیب قاشق چایی خوری و بعدی ۱/۲ قاشق چایی خوری و آخری هم ۱/۴ قاشق چایی خوری گفته میشود . که شما میتونید این قاشق‌ها را از لوازم قنادی یا در فروشگاهها قسمتی‌ که وسایل شیرینی پزی تهیه کنید . که شما میتونید که سمت راست وبلاگم قسمت Labels روی پیمانه‌های اندازه گیری کلیک کنید و عکس این قاشق‌ها را که من گذاشتم رو ببینید .

      حذف
  16. سلام عارفه خانم. من دوتا سوال دارم 1- روغنی که در مواد لازم نام بردید رو کی استفاده میکنیدچون در دستورتون نامی از اون نبردید. 2- من از خمیر مایع فوری که به صورت خشک هست میخوام استفاده کنم. در خیلی از دستورا دیدم که ابتدا با آب و شکر مخلوط میکنند بعد به آرد اضافه میکنن . اگه من یکجا به مواد خشکم اضافه کنم مشکلی پیش نمیاد؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیز در مورد روغن مایع دستور را ویرایش کردم . در مورد خمیر مایه فوری وقتی‌ در هر دستوری دیدید که نام برده میشه یا خودتون حتی می‌خواهید جایگزین کنید با خمیر مایه تازه میتونید به طور مستقیم به آرد همراه مواد خشک دیگر اضافه کنید .

      حذف
  17. عارفه خانم عزیز مرسی از زحماتی که میکشید.یک سوال وقتی رومال استفاده میکنم هیچوفت رنگ زرد خوشگل به خودش نمیگره لطف کنید دلیلش از چیه.مرسی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم یکم جوش شیرین رو بیشتر بریزید .

      حذف
  18. سلام عارفه حان خسته نباشی .اگر سبوس نداشتیم چه چیز دیگری میشه استفاده کرد یا اصلا بدون سبوس پخت .ممنون میشم اگر جواب سوال منو بدید با تشکر مجدد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم هیچ مشکلی پیش نمیاد اگه سبوس نداشته باشید . با سبوس بیشتر شبیه نون بربری اورجینال میشه فقط همین .....

      حذف