۱۳۹۲ خرداد ۲۰, دوشنبه

نان تافتون


مواد لازم :
ارد  350 گرم
ماست  1/2 پیمانه  ( 150 گرم )
شیرولرم  150 میلیلیتر( 3/4 پیمانه )
خمیر مایه  1 قاشق سوپخوری
شکر  1 قاشق سوپخوری
نمک  1 قاشق چایی خوری
بکینگ پودر  1 قاشق چایی خوری



طرز تهیه :
در شروع باید بگم نان پختن کار راحتی نیست نیار به تجربه دارد که اگر علاقمند این کار هستید  با تکرار تجربه بدست میاد و به قول معروف قلق اینکار دستتون میاد . قبل از اینکه دست بکار بشید این توضیحاتی که من در پست جداگانه اینجا گذاشتم در مورد هر انچه که در مورد پختن نان خوب باید دانست رو مطالعه کنید سپس دستبکار پختن نان شوید .
ابتدا اگر خمیر مایه تازه استفاده میکنید با شکر و شیر ولرم مخلوط کنید و 15 دقیقه در جای گرم استراحت دهید تا عمل اید ( یعنی پف کند ) . اگر از خمیر مایه خشک فوری استفاده میکنید مستقیم ( بدونه عمل اوردن ) به ارد اضافه کنید . تمام مواد خشک ( ارد و بکینگ پودر و نمک و شکر و خمیر مایه فوری ) را با هم مخلوط کنید . در این مرحله اگر از خمیر مایه تازه استفاده کردید و اون رو عمل اوردید به مواد خشک اضافه کنید و گرنه شیر ولرم و ماست را اضافه کنید و خوب ورز دهید . این خمیر چسبنده هست که باید با ورز دادن زیاد و ضربه زدن خمیر به میز کار از چسبندهگی خمیر کم کنید . خمیر را در ظرف ارد پاشی شده بگذارید و رو و دور ظرف را کاملا بپوشانید و در جای گرم به مدت 1 تا 1/5 ساعت استراحت دهید . پس از این مدت خمیر را روی سطح ارد پاشی شده کمی ورز دهید . سپس از خمیر چانه های یک اندازه بردارید . چانه ها را به مدت 15 دقیقه استراحت دهید . بعد از این مدت چانه ها را با کمک وردنه پهن کنید و با چنگال چند جای خمیر را سوراخ کنید . در تابه بدونه روغن که روی حرارت گرم کردید دو طرف نان را بپزید .



۱۱ نظر:

  1. چه خوشگل شده اینجا عارفه جونم...بهاری و شاد و کودکانه
    این نون ها هم خیلی عالین...من از اون موقع که گیلدا نون تافتون گذاشته بود هنوووووووووووووز می خوام درست کنم..ولی هنوز موفق نشدم بر تنبلیم غلبه کنم
    :)))
    مرسی گلم..نون پختن وااقعا حس محشری داره

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قربونت هانیه جون . کاش که یکبار در یک روز بهاری قشنگ بشنیم دور هم صبحانه بخوریم .
      ایشالا که وقت کنی‌ و بدرستیش و با خانواده گلت لذت خوردنش رو ببرید .
      ممنونم عزیزم .

      حذف
  2. دستتون درد نکنه عارفه جون ،خیلی عالیه ،واقعا می چسبه .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. واقعاً ارغوان جون هیچی‌ به اندازه نون گرم به آدم نمی‌چسبه . جات خالی‌ بود دوستم .

      حذف
  3. وای ی ی چه عالی شده ، نوش جونتون

    پاسخحذف
  4. به به ، نوووووون تافتوووون میخواااام ، عاااالی مثل همیشه عارفه جان ، ببینم همت میکنم بدرستم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. همت کن دوستم که خیلی‌ می‌چسبه . ممنونم عزیزم .

      حذف
  5. Dar shorou bayad begam bebakhshid yeki do rouzi peydam nabood. Sorate Internet khili kind shodeh inja. Chi shod baz bi shojaat shodi vaghti booye gandeh familahaye paasdaret biroun oftaad? Posht baghieh cheraghaayem mishi. MitarsI?
    Montazerboodam bazam zer zer koni :)

    پاسخحذف
  6. خیلی عالی بود ممنونم عارفه ی مهربونم . من عاشق اون ظرفت شدم که شکل ماهیه .

    پاسخحذف
  7. نان تافتون فكر كنم با ارد سفيد درست ميشه حالا اگر بخواهم مقوى تر بشه و ارد تيره هم استفاده كنم چه مقدار و اندازه اب به چه ميزان بايد باشد خيلى ممنون از سايت مفيدتان

    پاسخحذف