۱۳۹۳ بهمن ۲۶, یکشنبه

شیرینی برنجی


 مواد لازم :
آرد برنج نرم     ۲۵۰ گرم 
پودر قند      ۹۰ گرم 
روغن جامد     ۱۲۵ گرم 
زرده تخم مرغ     ۱ عدد 
مخلوط  گلاب و شیر     با هم ۱/۴ پیمانه 
پودر هل    ۱ قاشق سوپ خوری 
تخم خرفه   به میزان لازم


طرز تهیه :
شیرینی برنج و شیرینی نخودچی 
از اجزاء جدا نشدنی عید باستانی ایران هست و من این دو تا شیرینی را برای عید سال قبل درست کرده بودم  .

در ابتدا روغن جامد را در ظرفی مناسب ریخته به آن پودر قند را اضافه کنید و خوب با هم زن برقی هم بزنید تا سبک و یکدست و سفید رنگ شوند . در این مرحله پودرهل و زرده تخم مرغ را اضافه کنید دوباره با هم زن برقی هم بزنید تا مخلوط  و یکدست شوند . در این مرحله همزن برقی را کنار بگذارید کم کم به مواد قبلی آرد برنج را اضافه کنید وقتی که دیگه با لیسک نمیشه هم زد کنار بزارید و با نوک انگشت به آرامی ورز دهید فقط نباید به روغن بیفتد در این مرحله مخلوط شیر و گلاب را کم کم اضافه کنید و با سر انگشت به آرامی مخلوط کنید . اگر دوست داشتید که شیرینی برنجی زعفرانی هم داشته باشید در این مرحله خمیر را به دوقسمت تقسیم کنید یک قسمت همینطور سفید بماند و به نصف دیگه از خمیرزعفران غلیظ آب شده اضافه و مخلوط کنید . 


خمیرها را به طور جداگانه در کیسه فریزر قرار دهید و خوب بپوشانید که هوا بهش نرسه توی دمای معمولی تقریبا ۱۲ ساعت استراحت دهید نباید خیلی دمایی که استراحت میدهید گرم باشد و گرنه در یخچال به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید فقط قبل از استفاده ۱ ساعت در دمای محیط قرار دهید . پس از استراحت خمیر را کمی ورز دهید از خمیر به اندازه یک گردوی کوچیک بردارید و در دست گرد کنید در سینی فر که کاغذ روغنی گذاشتید با فاصله بچینید  سپس به صورت سنتی مهربزنید فقط قبلش  مهر را در آرد برنج فرو ببرید و سپس به آرامی شیرینی را مهر بزنید و روی آن را تخم خرفه بریزید . یا اگر مثل من این مهر را نداشتید با کمک یک ماسوره روی شیرینی را طرح بزنید و تخم خرفه بپاشید . سینی را در فر۱۶۰ درجه از قبل گرم شده به مدت تقریبی ۲۰ دقیقه قرار دهید نباید این شیرینی رنگش تغییر کند و نکته دیگه اینکه بعد از پخت بگذارید سرد شود و بعد از سینی خارج کنید چون اگر سرد نباشد زود پودر میشود . دوستان خیلی سوال میکردنند که روغن جامد قنادی چی هست !!!!!! در ایران که خیلی راحت میشه از لوازم قنادی تهیه کرد به اسم روغن صاف قنادی . برای دوستان خارج از ایران عکس از گوگل میزارم که کدوم روغن منظورم هست .


این عکس برای دوستانی که در کشورهای انگلیسی زبان هستند که منظورم از روغن جامد قنادی این مدل روغن هست که من استفاده کردم .


این عکس برای دوستانی که در آلمان هستند که منظورم از روغن جامد قنادی این مدل روغن هست که من استفاده کردم .

نکته مهم : 
دوستان عزیز خیلی مسج میزنند یا کامنت میزارید به جای روغن جامد از کره یا مارگارین یا روغن مایع استفاده کنید ....... روغن مایع رو کاملا فراموش کنید هرگز !!!!! در مورد کره یا مارگارین من خودم امتحان نکردم و این ریسک رو هم نمیکنم یا پیشنهاد نمیدم ولی در جاهای مختلف دیدم دوستانی با کره درست کردند حالا خود دانید !!!!!!! در ایران میدونم روغن صاف قنادی موجود میباشد و خیلی راحت از لوازم قنادیها میتونید تهیه کنید . برای دوستان خارج از کشور هم عکس روغن مخصوصی که برای پخت شیرینی سنتی ایرانی میشه ازش استفاده کرد رو هم گذاشتم دیگه نمیدونم دلیل این همه سوال و کامنت در این مورد چی هست !!!!!؟؟؟؟؟؟ انگاری که میخواهید چونه بزنید و اوکی بگیرید . حالا یک پیشنهاد دارم برای شما عزیزان که اصرار دارید که کره را جایگزین کنید !!! کره به دلیل داشتن آب این شیرینی رو خراب میکنه شما میتونید آب موجود در کره را به روشی که دوست هنرمندم گیلدا جون دروبلاگش گل سفره توضیح داد که همون Ghee هست استفاده کنید و سپس برای این شیرینی استفاده کنید . در فروشگاهای بزرگ شهرتون مطمعنم این روغن جامدی که من عکسش رو در بالا گذاشتم پیدا خواهید کرد.



۵ نظر:

  1. از شیرینیهای مورد علاقه ی من ، به به ، تاحالا دو بار درست کردم، عین همین مواد هم هست اما شیر نداشت و گلاب تنها بود، سعی میکنم دوباره درست کنم و شیر اضافه کنم ، خیلی قشنگ درآوردی وخیلی خیلی عکسای قشنگی انداختی ، خسته نباشی عزیز دلم :*

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. متاسفانه من مهر شیرینی برنجی رو ندارم و نمیدونم چرا یادم نبود بگم مامانم برام بیاره ..... قربون مهربونیت عزیزممممم <۳

      حذف
  2. مرسی عارفه جان عزیز دستور و نتیجه کار فوق العاده است خوشمزه بودنش هم که از کوچیکی به ما ثابت شده ...عالیه دستت دردنکنه . ♥ ♥ ♥ جای من خالی چون جزء انتخابیهای منه .......نوش جونتون .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم از شما بخاطر کامنت با انرژی تون صفا جون . لطف دارید همیشه شما ممنونم از محبتتون عزیزم

      حذف
    2. واقعیته ... خیلی حرفه ای و خیلی خوشمزه به نظر میرسه .شیرین کام باشی .♥

      حذف