۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

نان پنجره ای


مواد لازم : 
آرد         ۷۵ گرم 
نشاسته      ۷۵ گرم 
تخم مرغ      ۵ عدد 
گلاب       ۴ قاشق سوپ خوری
پودرقند         به میزان لازم 



طرز تهیه : 
 خوب در شروع نوشتن این دستور باید بگم که من چون نشاسته گل ( همونهای که به صورت تیکه ای هست ) نداشتم از نشاسته ذرت استفاده کردم . نشاسته را در ظرفی مناسب بریزید سپس گلاب را روی آن بریزید کمی با قاشق هم بزنید روی آن تخم مرغ ها را بشکنید و با هم زن برقی هم بزنید تا یکدست شود آرد را هم به آن اضافه کنید و دوباره کمی هم بزنید . سپس مایه بدست آمده رو از صافی رد کنید .



در قابلمه ای کوچک و مناسب ( به خاطر اینکه باید در روغن شناورسرخ کنید بهتر این هست که قابلمه کوچک انتخاب کنید ) روغن مخصوص سرخ کردن بریزید تا حدی که روی قالب را روغن بگیرد حرارت از را کم کنید همزمان که روغن گرم میشود قالب را هم داخل روغن بگذارید تا اون هم گرم شود ( این نکته قالب در حد مناسب رم باشد تا خب مایه به اون بچسبه مهم هست ) . بعد از اینکه قالب و روغن گرم شدند قبل از اینکه قالب گرم شده داخل مایه نان پنجره ای بزنید حتما کمی اون رو هم بزنید تا نشاسته که ته نشین شد رو با مواد یکدست کنید حتما به این نکته دقت کنید و در هربار که میخواهید قالب رودر مایه بزنید کمی با قاشق هم بزنید .

نکته دیگه که باید 
رعایت کنید این هست که قالب را به اندازه ای داخل مایه فرو کنید که سر قالب را نگیرد یعنی ۳/۴ از بدنه قالب گرم شده را در مایه نان پنجره ای فرو کنید . سپس سریعا قالب را در روغن بزنید کمی تامل کنید وقتی که خودش رو گرفت قالب را تکان دهید تا نان پنجره ای در روغن جدا شود . اینکار رو باید در یک زمان مناسب انجام دهید نه اینکه به قالب بچسبه نه اینکه از قالب جدا نشه !!! با چند تا درست کردن خیلی سریع قلقش دستتون میاد . 


 در کل شیرینی سخت و بدقلقی نیست فقط خیلی زمان میبره درست کردنشون چون باید با حرارت کم و دونه دونه سرخ کنید وقت گیر هست فقط همین ...... وقتی که سرخ شدند روی دستمال آشپزخانه بگذارید تا کاملا روغن اضافه رو به خودش بگیرد و شیرینی چربی نداشته باشید . 



 بعد از اینکه کاملا سرد شد روی نان پنجره ای ها پودر قند الک کنید هم میتونید به پودرقند به دلخواه پودرهل اضافه کنید و هم به دلخواه وانیل اضافه کنید تا نان پنجره یهای طعم دارداشته باشید .
در انتها باید بگم این دستور نان پنجره ای در نت به اسم مرحوم بانو رزا منتظمی هست از اونجایی که دستورهای زیادی در نت و یوتوب هست من با اطمینان کامل از دستور نان پنجره ای این بانوی بزرگوار استفاده کردم روحشون شاد که هنوز بعد از این همه سال دستورهای ایشون حرف اول رو میزنند و این بانو حق بزرگی در آشپزمدرن ایران دارند یادشون گرامی .......



۶ نظر:

  1. وای خدا جون چقدر خوشگل شدن اینا
    عاشق عکسهاشون شدم عاااااالی

    پاسخحذف
  2. منو یاد مامانم انداختی عارفه ، عصرهای تابستون برامون از این نون پنجره ایها درست میکرد ، من خودم هنوز درست نکردم ، دستورت وسوسم کرد عصری دست به کار شم ، نمیدونم نشاسته ذرت دارم یا نه ، به هرحال ممنون از دستور و توضیحاتت ، یاد بانو رزا منتظمی هم گرامی .....

    پاسخحذف
  3. با سلام و تشکر از شما می خواستم بپرسم که قالب نان پنجره ای را در آمریکا از کجا می توان تهیه کرد. من خیلی وقته که می خواهم درست کنم ولی قالب آن را ندارم .خیلی جاها هم سر زدم ولی پیدا نکردم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم متاسفانه نمیدونم تو امریکا کجا میشه تهیه کرد . در آلمان هم نیست فکر کنم باید مثل من به مسافری بگید از ایران برای شما بیارند .

      حذف
    2. mitonid az michele's yaa har jaaee ke lavazeme shirini pazi darand bekharid . moteassefane esmash ra nemidonam vali on ra dar ja haye mokhtalef didam.

      حذف
  4. man asheghe non panjereh hastam va modadhast ke delem mikhad dorost konam. hatman be dokhtare 5 salam in karo anjam midam. amma mikhastam begam ke chghadr ghashange ke az Banou Montazami yad kardy va gofty ke in recipe ishon hast. kashki ke betonam ghaleb haro to USA peyda konam va harche zoodtar dorost esh konam. Merci aziz joon, Movafagh bashy

    پاسخحذف