۱۳۹۵ مهر ۲۲, پنجشنبه

حلوای پرتقالی


مواد لازم : 
آرد گندم           ۲ پیمانه 
شکر               ۲ پیمانه 
روغن مایع       ۱ پیمانه 
آب پرتقال        ۱ پیمانه 
هل                 ۱/۴ قاشق چایی خوری 
زعفران غلیظ آب شده            ۲ قاشق سوپ خوری 
گلاب               ۳/۴ پیمانه 



درشروع باید بگم ما این حلوای خوشمزه را از فیروزه عزیز ( مادام شف ) یاد گرفتم که میتونید اینجا کلیک کنید و دستورفیروزه عزیزوهنرمند روهم ببینید . همین جا هم از دستورخوب فیروزه خانوم عزیز تشکر میکنم .

طرز تهیه : 
در ابتد باید روغن مایع ( من طبق عادت مثل همیشه که حلوا درست میکنم مخلوط کره وروغن مایع استفاده کردم یعنی  ۱/۲ پیمانه کره و ۱/۲ پیمانه روغن مایع در این حلوا استفاده کردم ) را در ماهیتابه مناسب بریزید وروی حرارت متوسط قراردهید تا خوب داغ شوند . سپس آرد گندم را اضافه کنید و همانطور شعله گاز روی حرارت متوسط باشه .  آرد را مرتب هم بزید وتفت دهید تا هم بوی خامی آرد گرفته شود وهم رنگ مورد نظر شما را پیدا کند . این مرحله ( تفت دادن آرد ) در حلوا پختن خیلی مهم هست و زمان و حوصله زیاد میخواهد  که شما یک حلوای خوب و باکیفیت و خوشرنگ داشته باشید .


در زمانی که شما  آرد را در روغن تفت ( تقریبا شاید تا نیم ساعت هم طول بکشد ) میدهید , گلاب و شکر را هم در قابلمه جدا ریخته و روی حرارت قرار دهید تا وقتی که شکر کاملا حل شود و در حد به جوش آمدن باشد , نباید که جوش بخورد . آرد را که تفت دادید و رنگ دلخواه شما را هم بدست آورد از حرارت بردارید حالا شربت را که درست کردید روی آرد بریزید کمی هم بزنید و دوباره قابلمه را روی حرارت قرار دهید ( این مرحله یعنی اینکه وقتی آرد تفت خورده روی حرارت هست شربت را نریزیم اینجوری کیفیت حلوا بهتر میشود از یک خانوم کدبانوی گیلانی که مادر دوستم هست یاد گرفته بودم ولی شما میتونید طبق دستور فیروزه جان هم عمل کنید این کاری که من همیشه انجام میدم یک فوت هست که اون خانوم به من یاد داده بود ) همچنان به هم زدن ادامه دهید . 



همزمان پودرهل و زعفران غلیظ آب شده و آب پرتقال را هم اضافه کنید و هم بزنید در ابتدا کمی مایه حلوا رقیق هست ولی با هم زدن سفت میشود و خودش رو میگیرد .بعد از خاموش کردن هم قابلمه را چند باری تکان دهید و حلوا رو داخلش به اصطلاح تاب دهید تا خوب حلوا فرم بگیرد . خوب در این مرحله من حلوا را روی نون بستنی یا ورق وافل ( میکادو هم گفته میشود ) تقریبا نازک پهن کردم دوباره روش یک دیگه وافل گذاشتم و دوباره باز حلوا رو ریختم و خوب پخش کردم و اینکار رو یکبار دیگه هم تکرار کردم در نهایت لایه آخر باید ورق وافل باشد و  با دست فشاردادم تا لایه ها به هم فشرده شوند و در آخر هم با چاقوی تیز برش دادم .


 ( این هم عکس ورق وافل که من استفاده کردم .  ازقسمت مواد غذایی روسی فروشگاه های بزرگ یا ازخود فروشگاهای روسی وحتی فروشگاه های ترکی میتونید تهیه کنید )


 من توی وبلاگم دستورهای زیادی از پخت حلواهای متنوع گذاشتم که میتونید با کلیک اینجا ببنید .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر