۱۳۹۱ فروردین ۲۷, یکشنبه

هلیم



مواد لازم :
 گندم پوست کنده ۵۰۰گرم
 گوشت بوقلمون ۴۰۰ گرم
 نمک ۱/۸ قاشق چایی خوری
 پیاز ۱عدد
 کره ۵۰ گرم
 شیر ۱/۲ پیمانه
 گلاب ۱/۴ پیمانه
 دارچین و کنجد و پودر نارگیل و کره آب شده و شکر بمیزان لازم


این دستوری که که اینجا نوشتم اورجینال و اصیل حلیم ایرانی هست . ولی نکته اینجاست کسانی مثل من که گندم دسترسی ندارند چیکار کنند ؟؟؟؟؟ من خودم به شخصه حلیم رو با Haferflocken درست میکنم که عکس بسته اش رو گذاشتم . نمیدونم به انگلیسی یا زبانهای دیگه چی میشه خودتون خیلی راحت اسمش رو از روی همین عکس بنویسید و در ترنسلیتر بزنید ببینید که به انگلیسی چی میشه !!! والا من که خیلی راضی هستم هم خوشمزه هست هم فوری !!!! وهم به مقرون به صرفه برای ما اورپا نشینها که مصرف برق با ۳ساعت هلیم پختن سر به فلک میزنه !!!! خخخخ والاااااااااا چون شاید از ۳۰ تا ۱ ساعت بیشتر با اینی که من عکس بسته اش رو گذاشتم بیشتر طول نکشد .

طرز تهیه :
گندم را از شب قبل خیس کنید.سپس با ۴ برابر وزن گندم آب و نمک و پیاز و گوشت بوقلمون روی گاز قرار دهید ابتدا با حرارت زیاد وقتی‌ جوش آمد حرارت را کم کنید به مدت تقریبا ۳ سأعت بپزید بعد از این مدت گوشت بوقلمون را دراورید با دست ریش ریش کنید و گندم را با گوشت کوب برقی یا دستگاه غذا ساز له‌ کنید دوباره گندم و گوشت بوقلمون ریش ریش شده را روی حرارت قرار دهید گلاب و شیر و کره را اضافه کنید مراتب هم بزنید وقتی‌ به غلظت رسید آماده هست در ظرف مناسبی بریزید روی آن را با کره آب شده و کنجد و پودر نارگیل و دارچین تزئین کنید و همراه شکر و نان بربری سرو کنید. و صد البته با سنگک لذیذ تر میشه ولییییی افسوس که دست ما کوتاه هست از این نون خوشمزه و اصل ایرانی ...... همین میشه که به نون بربری خودپز قانع میشیم و حلیم رو با اون نوش جان میکنیم ...



۱۰ نظر:

  1. ممنون عارفه جون
    من از عاشقان حلیمم
    می شه لطف کنی بگی گندم پوست کنده چه شکلیه؟
    همون جو پرک هست؟
    :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می‌کنم عزیزم . نه عزیزم فرق داره اون جو هست با گندم فرق داره .

      حذف
  2. عارفه جان این مقدار برای چند نفره؟ خیلی میشه واسه ما؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هانیه جون این مواد را من توی قابلمه سایز ۳۰ درست کردم . آرههههههه خیلی‌ میشه برای شما باید نصف مواد درست کنی‌ . این اندازه حلیم رو ۷ نفر شکمو سیر خوردن .

      حذف
  3. salam
    mishe goosht narizim toosh. akhe man ziad ahle goosht nistam
    mamnoonam
    mahboobeh

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله محبوبه جون میتونی‌ نریزی . ولی‌ دیگه خیلی‌ کش‌دار و خوشمزه نمیشه شبیه یک سوپ ساده و غلیظ میشه .

      حذف
  4. عارفه جون توی مونترال گندم از کجا بگیرم و چه مارکی؟؟؟؟ خیلی هوس انگیزههههه .. میشه جای بوقلون گوشت قرمز هم ریخت ؟؟ ببخش انقدر سوال کردم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. پریسا جون من آلمان هستم عزیزم نمیدونم تو مونترال از کجا باید تهیه کنید خانومی ولی این رو میدونم همه جا فروشگاهای ایرانی هست حتما میتونید انجا تهیه کنید . خانوم میتونی اصلا با گندم یا جوی پرک هم درست کنید و اینکه در مورد گوشت گوسفند و مرغ و .... هر کدوم رو دوست داشتید استفاده کنید هیچ قانون و محدودیتی نداره عزیزم .

      حذف
  5. salam ,mikhastam beporsam ba haferflochen agar dorost konim che moghe bayad azafe konim va zaman pokhtesh cheghar mishe mamnoon az mohabatetoon.

    پاسخحذف