۱۳۹۱ مرداد ۱۸, چهارشنبه

بامیه



مواد لازم :

آرد ۱ پیمانه
آب  ۱ پیمانه
تخم مرغ  ۳ عدد
کره ۱ قاشق سوپ خوری
شربت بار ۲ قاشق سوپ خوری
گلاب ۱ قاشق چایی خوری


مواد لازم برای شربت بار :
شکر ۲۵۰ گرم
آب ۱۵۰ گرم
گلاب ۱ قاشق سوپ خوری
زعفران غلیظ آب شده ۱ قاشق چایی خوری
جوهر لیمو ۱/۴ قاشق چایی خوری



 طرز تهیه :
آب را همراه کره و شربت بار و گلاب را در قابلمه مناسبی بریزید سپس روی حرارت بگذارید تا به جوش آید . بمحض اینکه جوش آمد آرد را بیکباره بریزید خوب هم بزنید تا یک خمیر یکدست بدست آید روی حرارت کم به مدت تقریبی ۱۵ دقیقه خمیر را بپزید . بعد از این مدت زمان دهید تا خمیر در دمای محیط کاملا سرد شود . بعد از اینکه خمیر سرد شد تخم مرغ را یکی‌ یکی‌ اضافه کنید خوب مخلوط کنید تا جذب خمیر شود باید خمیری بدست آید که نه شل باش و نه اینکه سفت که از قیف بیرون نیاد شاید خمیر به تخم مرغ سوم هم احتیاج داشته باشد . خمیر را در قیف با ماسوره کنگره دار بریزید . روغن فراوان در ظرف مناسبی بریزید چون باید بامیه‌ها در روغن شناور سرخ شوند سپس ظرف را روی حرارت کم بگذارید .


خمیر را که در قیف ریختید با فشار دست که به قیف وارد می‌کنید به سمت بیرون هدایت کنید به هر اندازه و مدلی‌ که دلخواه شما هست با قیچی که به روغن آغشته کردید برش دهید برای هر بار برش خمیر باید نوک قیچی چرب باشد . بامیه‌ها را سرخ کنید تا حدی که رنگ دلخواه شما ( من خیلی‌ سرخ نکردم برای اینکه توی یک روز هم بامیه و هم زولبیا رو درست کردم و دیگه خسته شده بود تحمل سرخ شدن بیشتر را نداشتم ) را بدست بیارد سپس از روغن در آورید و در شربت قرا دهید . باید بامیه گرم و شربت ولرم باشد یا بر عکس . بامیه‌ها به مدت ۲ دقیقه در شربت بمانند کافی‌ هست و باید زود از و از شربت خارج کنید .
 طرز تهیه شربت  :
برای درست کردن شربت بار:  آب و شکر را به مدّت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید . بعد از خاموش کردن گلاب و زعفران و جوهر لیمو را اضافه کنید .
نکته :
شربت بار : در صنعت قنادی ایرانی به همون شربتی که برای حلوا درست میکنید شربت بار میگویند ( یعنی اسم قنادی آن هست )



۶ نظر:

  1. به به چقدر زیبا و خوشمزه دستت درد نکنه خانوم هنرمند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسییییییییییی لیلا جون . من دارم پیش شما شاگردی می‌کنم عزیزم .

      حذف
  2. عاااااااااااااالی تا بی نهایت ؛ خیلی خوشگل شده و خیلی قشنگ تزئین کردی ؛ واقعا خسته نباشی دوست هنرمندم :*****

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسییییییییییییییی عشقم . لطف داری عزیز دلم .

      حذف
  3. خانمی چطوری میتونم بامیای خشک یا همون بامیایی درست کنم که شهد زیادی نداره و تردتره ویک روزه هم باید خورده بشه؟ پیشاپیش از پاسخت ممنونم!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم میتونید همین دستور رو استفاده کنید فقط زمان بیشتری بامیه‌ها رو در روغن سرخ کنید و وقتی‌ در شهد گذاشتیشون خیلی‌ زود بار دارید تا شهد کمتری به خورد بامیه‌ها برود .

      حذف