۱۳۹۳ آبان ۱۷, شنبه

تهچین شهمیرزادی


مواد لازم :
گوشت گوسفندی     به میزان لازم
برنج      ٧٠٠ گرم
عدس    ١ پیمانه
سبزی پلو    به میزان لازم
هویج    ٤ عدد
سیب زمینی   ٤ عدد
لبو    ٢ عدد
بادمجان     ٣ عدد
کلم قمری     ١ عدد
به    ١ عدد
اسفناج     ٥٠٠ گرم
رب انار    به میزان لازم
آلو   به تعداد لازم


توضیحات :
در ابتدا باید یک در مورد این غذا گپی بزنیم و بعد بریم برای دستور پختش !!!! میدونم تعجب کردن از اسم تهچین میدونم شما همه اون برنج زعفرانی را تهچین میدونید . فلسفه اسم این غذا این هست مواد این پلو ته چیده میشود و اما شهمیرزاد وطن مادری من شهری در استان سمنان هست که آلو و لواشک و گردوی شهمیرزاد از بهترینها و معروفترینها از نظر کیفیت ومزه وجنس هست . از اونجای که مادر من شهمیرزادی هست توی خونه ما علاوه برغذای شمالی که مادرم عروس شمالیها شده بود پخته میشد غذاهای شهمیرزادی جایگاه ویژه ای داشته که گل سر سبد اونها همین تهچین شهمیرزادی هست .


اگر دقت به مواد اولیه این غذا کرده باشید بیشتر از محصولات پاییزی هست !!! خانومهای زحمتکش شهمیرزادی برای جمع آوری آلو و پوست و خشک کردن آنها دراین فصل مجبور بودنند از صبح زود نهارشون رو بار بگذارنند تا وقتی خسته و گشنه به خانه بر میگردنند غذا آماده باشد . تهچین را آماده و روی حرارت خیلی کم چراغ های سه فتیله یا یکم مدرن تر روی حرارت کم شعله گاز که زیر آن شعله پخش کن بود میگذاشتند .


طرز تهیه :
در ابتدا یک عدد پیاز را سرخ کنید به آن گوشت را اضافه کنید نکته اینکه نباید گوشت را خورد کنید باید تیکه های بزرگ باشد سرخ کنید سپس کمی آب بریزید و زمان دهید تا گوشت بپزد ( در قدیم این گوشت را تازه و خام ته قابلمه میگذاشتند ) بعد از پخت به آن رب انار بزنید . سپس دوباره یک عدد پیازرا به همراه ٣ حبه سیررا سرخ کنید به آن اسفناج پاک و شسته را اضافه کنید در ابتدا آب میندازد زمان دهید تا آب آن تبخیر شود و بعد سرخ کنید میتوانید به دلخواه به آن دانه انار و چند دونه آلو اضافه کنید یا کمی رب انار بزنید .


 بادمجونها را هم پوست کنید وسط آنها با چاقو شکاف دهید نباید بادمجونها را خورد کنید باید درسته سرخ کنید بعد از آن که سرخ کردید داخل اون شکاف بادمجون را چند دانه آلو بگذارید . برنج را هم به همراه عدس بخیسانید و در آب جوش آماده بریزید در آخر هم قبل از آبکش کردن سبزی پلویی را اضافه کنید( کمی از سبزی را برای تهدیگ بردارید ) برای این تهچین باید برنج را خیلی دون تر به قول معروف زنده تر بردارید .


در قابلمه مناسب کمی روغن بریزید سبزی پلویی رو که برداشته بودید الان کف قابلمه بریزید کمی از برنج را هم روی آن بریزید گوشت را که از قبل آمده کردید را روی برنج بگذارید کنار آن سیب زمینی و هویج و به و  کلم قمری و لبو ( تمام این سبزیجات باید به صورت خام باشد ) و بادمجون سرخ شده و اسفناج سرخ شده همه را کنارهای قابلمه و روی گوشت قرار دهید سپس ماباقی برنج را روی مواد بریزید سپس بزارید روی حرارت کم برنج دم بکشه و هم سبزیجات پخته شوند .


 میتونید به دلخواه مرغ را هم جایگزین گوشت کنید و همچنین هر کدوم از سبزیجات را که دوست ندارید میتونید حذف کنید . من اون رگ شمالیم هم گل کرد و با زیتون پرورده سرو کردم که دستور اون رو هم میتونید اینجا ببینید . ترشی مخلوط را هم خونگی هست که دستورش را هم میتونید اینجا ببینید . طرز تهیه آلوی خورشتی در اینجا میتونید ببینید .


۸ نظر:

  1. به به ، چقدددر خوشمزست ، مامان هم که پیشت هستن دیگه اصل اصل :)
    یادته من یه بار درست کردم ؟ به اسم پلوی سمنانی ، هنوز مزه اش زیر دندونم هست ، با دستور تو کمی فرق داره ، این دستور رو هم حتما امتحان میکنم
    نوش جونتون باشه عزیزم :*

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دقیقا رزی جون اورجینال اورجینال هست این دستور با نظارت و همکاری مامان جون پخته شده <٣

      حذف
  2. من و خوانوادم هم البته دامغانی هستیم از طرف پدری و مادری و اکثر پلو هامون و مخصوصا رشته پلوهامون این شکلی پخته میشه
    من عاشقشم
    دیس غذات رو دیدم دلم غنج رفت یه هویی
    :)
    دلم خواست
    میرم تو کارش این هفته

    پاسخحذف
  3. وااای ی ی چه جالب هم اسمش قشنگه هم شکلش و هم یقینا مزه اش
    من تا به حال اسم این محال رو نشینده بودم عارفه جون
    پس مامان اصلیتشون شمالی نیست ؟
    عاشق این فرهنگهای زیبا و سنتی هستم , مرسی از دستور و توضیحش

    پاسخحذف
  4. akh akh ye 14 sali nakhordam. yade shabhaye shahmizad o tahchinesh bekheir :-))))

    پاسخحذف
  5. bah bah,kheili khoshmazast,makhsoosan too havaie khoobe shahmirzad!

    پاسخحذف
  6. سلام عارفه جان
    تا اسم غذا رو دیدم ذوق زده شدم چون مامان من هم شهمیرزادی هستن و ما همگی عاشق این تهچین هستیم من با بورانی اسفناج و بقیه با نازخاتون
    هرکی درست نکرده حتما درست کنه و حتما طرفدارش می شه
    مرسی عزیزم

    پاسخحذف
  7. عالی.ممنون از دستور پخت.خیلی باید خوشمزه باشه.میرم که بپزم.

    پاسخحذف