۱۳۹۳ بهمن ۲۸, سه‌شنبه

دلمه پیاز و فلفل دلمه ای


مواد لازم :

گوشت چرخ کرده     ٥٠٠ گرم
سبزی معطر پاک کرده ( تره , جعفری , نعناء , ترخان , مرزه )    ٢٥٠ گرم
پیاز سرخ کرده     ٣ قاشق سوپ خوری
برنج    ٢٠٠ گرم
لپه     ١٠٠ گرم
فلفل دلمه ای    به میزان لازم
پیاز   به میزان لازم 
رب گوجه فرنگی     ٢ قاشق سوپ خوری
آبلیمو یا آبغوره و شکر    به میزان دلخواه
نمک و فلفل    به میزان لازم



طرز تهیه :
بتدا لپه را جداگانه بپزید و برنج را هم همیطور خیلی کم بجوشنید یعنی  خیلی دون و زنده آبکش کنید . سبزیها را هم ریز خورد کنید در صورت نداشتن سبزی تازه میتونید مثل من از سبزی دلمه خشک استفاده کنید . گوشت چرخ کرده را هم همراه ادویهای دلخواهتون تفت دهید . در ظرف مناسبی ( لپه پخته شده + برنج آبکش شده + سبزی خورد شده + گوشت چرخ کرده + پیاز داغ + نمک و فلفل ) همه را با هم بریزید و مخلوط کنید . فلفل دلمه ای را از قسمتی که دسته به آن چسبیده هست به آرامی با چاقو برش دهید و بردارید با یک قاشق کوچیک تخم فلفل دلمه ای را بردارید و سپس  شکم فلفل دلمه رو از مایه دلمه پر کنید دوباره در آن را بگذارید .



 برای پیاز هم باید در انتخاب پیازها دقت کنید که شکل  تخم مرغی ( کشیده ای ) داشته باشند که مناسب تر هستند برای دلمه در ابتدا پیاز را که پوست کندید باید از یک طرف برش عمیقی دهید و به آرامی ورقه های پیاز را از هم جدا کنید داخل آن را با کمی مایه دلمه پر کنید و خوب بپیچید و لبه ها را روی هم بیارید برای اطمینان بیشتر که باز نشوند میتونید با خلال دندان هم فیکس کنید . کف قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید فلفل دلمه ای های پر شده و پیازهای پر شده را کنار هم بچینید . خوب حالا قابلمه رو روی حرارت کم بگذارد خیلی کم آب مثلا نصف یک استکان کافی هست . بگذارد جا بیوفته توی این فاصله سس رو درست کنید به این صورت که رب گوجه فرنگی را کمی سرخ کنید به اون شکر و نمک و فلفل و آبلیمو یا آبغوره بریزید و کمی با هم جوش خوردند به قابلمه دلمه اضافه کنید یکم زمان دهید تا سس به خورد دلمه برود و جا بیافتاد .


۴ نظر:

  1. به به چه عکس ، چه خوراکی ، چه تزئینی ، چه قاااااشقی ، همه چی عالی ، پیازهات خیلی ناز شدن ، من موندم با چه ظرافتی پرشون کردی ، نوش جونتون باشه و خسته نباشی :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مممنونم رزی جونم . رزی روی قاشق تاریخش رو خوندی ؟؟؟؟؟ قاشق خاله ریزه هست خخخخ نسبتا قدیمی هست ......

      حذف
  2. بسیار عالی . لطفا دستور پخت غذاهای آسون و خوشمزه رو به اشتراک بزارید .

    پاسخحذف
  3. خواهش میکنم دوست عزیز

    پاسخحذف