۱۳۹۳ اسفند ۵, سه‌شنبه

شیرینی زبان


مواد لازم :
 خمیر هزار لا   ١ بسته ( Blätterteig , puf pastry , Mille feuille )
عسل   ٢ قاشق سوپ خوری 
آب گرم    ٣ قاشق سوپ خوری 
زعفران غلیظ آب شده     به میزان لازم 
کنجد    به میزان لازم


یعنی از این آسون تر شیرینی برای درست کردن وجود نداره !!! اگر که خمیر هزارلای آمده در دسترس داشته باشید ... البته که خدا رو شکر به وفور اینجا توقسمت  یخچالی فروشگاهها موجود میباشد . میتونید خیلی هم سریع و فوری برای مهمان درست کنید و حتی میتونید ازاین شیرینی برای پذیرایی از مهمونهای عید استفاده کنید .



طرز تهیه : 
برای شروع بگم همینطور که در عکس میبینید خمیرهزارلایی که ما استفاده میکنیم به صورت رولی هست . یعنی همراه با کاغذ روغنی نازک رول شده فقط باید رول را باز کنید خیلی آرم فقط روی آن را وردنه بکشید که اگر تا خوردگی داشته باشد باز شود . سپس به وسیله چاقو تیز یا رولت پیتزا به صورت عمودی برش های یکدست و یک اندازه دهید فقط خیلی کوچک نباشد که در حین پخت کمی این شیرینی جمع میشود . حالا طبق عکس که میبینید برشهایی رو واسط هر کدوم بزنید .

حالا در یک پیاله کوچیکو مناسب عسل و آب گرم وزعفران غلیظ آب شده را ریخته خوب هم بزنید تا یکدست شود و با کمک یک قلمو روی شیرینیهای را محلول عسل و زعفران بزنید و روی آنها را کنجد بپاشد به آرامی کاغذ روغنی را بلند کنید و درسینی فر قرار دهید . سینی را در فر از قبل روشن شده ١٧٥ درجه به مدت تقریبی ٢٠ دقیقه قرار دهید . بعد از پخت وقتی سینی را از فر در آوردید همونطور که داغ هستند روشون رو دوباره محلول عسل و زعفران با برس بزنید .



نکات :
من اینجوری که دیدم و متوجه شدم در امریکا و کانادا خمیر هزارلا به صورت رول نیست پس خودتون با وردنه یکدست و به آرامی پهن کنید و بعد از پهن کردن و یک نوار باریک از دور تا دور خمیر را بردارید که کنارها یکدست شوند تا بعد از پخت دفرمه نباشند و هوا داخلش جریان پیدا کنه تا خوب لایه ها از هم جدا بشند و نکته مهم دیگه برای یکدستی و فرم قشنگی که کار بعد از پخت داشته باشد نه کج و دفرمه اینه که این شیرینی رو باید در سینی فر کنار هم و نزدیک به هم بچینید تا جا برای کج شدن نداشته باشند و یکدست پف کند و لایه های خمیر از هم جدا بشوند .


۱۳ نظر:

  1. نوش جونتون ، واقعا هم با وجود خمیرهزارلا خیلی راحته درست کردن این شیرینی ، عالی شده عزیزم

    پاسخحذف

  2. با سلام و تشکر یک سوال داشتم فقط از یک لایه خمیر استفلده می کنید یا چند لایه را روی هم می گذارید؟

    پاسخحذف
  3. سلام سوالی داشتم ایا میشود عسل را با شکر جایگزین کرد و ایا برای درست کردن این شیرینی چند لایه خمیر را روی هم می گذاریم یا فقط از یک لایه استفاده می کنیم؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. همینطور که توی عکس معلوم هست یک لایه خمیر استفاده کردم . خاصیت این خمیر این هست که بعد از پخت چند لایه میشه.......نه شکر اون رنگ طلایی خوش رنگ رو به شیرینی شما نمیده .

      حذف
  4. 175 ﺩﺭﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﻴﮕﺮاﺩ ﻳﺎ ﻓﺎﺭﻧﻬﺎﻳﺪ?

    پاسخحذف
  5. Salam azizam, man dar Canada zendegy mikonam va in shirini to ba phyllo pastry test kardam aslan jaleb nashod door rikhteshon 😔 misha lotfan Esme khamiro 1000 laye ke Shoma farmodino begin Mamnon misham

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. رانا جان شما اصلا دستور رو خوب خوندید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من کنار اسم خمیر هزارلا که نوشتم اسمهای این خمیر رو به انگلیسی هم نوشتم !!!!! باز اگر متوجه نشدید به پیجم تو فیسبوک مسج بزنید تا عکسش رو هم براتون بفرستم اینجا امکان ارسال عکس نیست ...........

      حذف
  6. سلام عارفه خانم عزیز
    اگه اشتباه نکنم شما هم مثل من در آلمان زندگی می کنید. می خواستم اگه ممکنه منو راهنمایی کنید از کجا می تونم خمیر هزارلا مانند خمیر شما بخرم. خمیری که من تهیه می کنم یخ زده هست و شیرینی زبان خوبی با آنها نمی شه. یه سوال دیگه ابعاد شیرینی زبان رو چند در چند گرفتید؟ ممنون

    پاسخحذف
  7. عارفه جان دستت درد نکنه من یه سوال داشتم این شیرینی رو من درست میکنم اما نمیدونم چرا بعد از اینکه نیم ساعت میمونه حالت پلاسده به خود میگیره مثل اولش نیست چرا؟

    پاسخحذف
  8. بسیار عاالی.ممنون...من با این خمیر مشکل دارم..تقریبا خوب پف میکنه اما وقتی از فر میاد بیرون می خوابه پفش و انگار پف نکرده..چه کنم؟

    پاسخحذف
  9. سلام من امروز درست کردم خیلی عالی شد ممنونم این خمیر د تمام فروشگاههاي المان موجوده

    پاسخحذف
  10. مرسی عزیزم .چقدر راحت و دلنشین ..خسته نباشید

    پاسخحذف