۱۳۹۱ دی ۳۰, شنبه

شامی جو پرک


مواد لازم :
جو پرک  ١/٢ پیمانه
شیر ولرم   ١/٢ پیمانه
گوشت چرخ کرده  ٢٥٠ گرم
سیب زمینی متوسط  ٣ عدد
تخم مرغ  ١ عدد
پیاز  ١ عدد
سیر  ٢ حبه
آرد سوخاری  ٤ قاشق سوپ خوری 
 نمک ، فلفل ،زردچوبه ، پودر تخم گشنیز   به میزان لازم
پودر پاپریکا ، پودر دارچین ،پودر زنجبیل   به میزان لازم


طرز تهیه :

ابتدا جو پرک را در ظرفی ریخته شیر ولرم را روی آن بریزید و بگذارید کنار تا جو پرک نرم شود . سپس در ظرف دیگری سیب زمینی و پیاز را رنده ریز کنید و آب آنها را با فشار دادن توسط دست تمیز بگیرید . سپس سیر را روی آن رنده کنید . به آن گوشت چرخ کرده و آرد سوخاری ، تخم مرغ و جو پرک که در شیر خیساندید و نرم شده و شیر جذب اون شده و تمام ادویه هایی که ذکر در مواد لازم شده را در ظرفی که سیب زمینی و پیاز آب گرفته شده قرار دارد اضافه کنید . خوب وز دهید تا با هم مخلوط و یکدست شوند . سپس در ماهی تابه مناسب روغن ریخته روی گاز قرار دهید وقتی روغن گرم شد از مایه شامی به اندازه یک تخم مرغ یا کمتر بردارد و با دست فرم دهید با حرارت متوسط سرخ کنید . میتونید با برنج سرو کنید ولی من با نان بوقتشن که اینجا دستورش رو گذاشتم سرو کردم .

۲۲ نظر:

  1. جالب باید باشه عارفه جان ، تا حالا امتحان نکردم ، حتما خوشمزست ؛ دست گلت درد نکنه با اون نونهای خوشگلت :)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آره رز جون خوشمزه بود . می‌خواستم شامی معمولی‌ برای ناهار درست کنم نمیدونم چرا یکدفعه نبوغم گل کرد این رو اختراع کردم از قضا خیلی‌ هم خوشمزه شد . قربونت عزیزم .

      حذف
  2. خیلی ممنون عاطفه جون .دستتون درد نکنه.خوشمزه به نظرن میرسن.حتما بزودی امتحانش می کنم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. از الان نوش جونت ارغوان جون . خیلی‌ خوشمزه شده بود . مرسییییییییی عزیزم .

      حذف
  3. وای چه غذای هیجان انگیز خوب و خواستنی ای....چه رنگی هم داره ماشالله.... ببین عارفه جون داری دلمو آب می کنی ها.... دارم یه لیست بالا بلند درست می کنم رفتم پیش همسری هی بخوریم..... انقدر از آشپزی دور شدم فکر کنم باید پخت کته رو هم تمرین کنم :) اما این غذاهای خوشمزه منو رها نمی کنه....هی تو مغزم رژه می رن و نقشه می کشم رفتم پیش همسر درست کنم. دستت طلا....مثل همیشه عالی با سه عکس تو دل برو.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. افسانه جون بنویس خواهر بنویس که خیلی‌ کار داری . من فکر کنم کلی‌ هم چاق بشی‌ دوست جون . ایشالا هر چی‌ زودتر بری پیش شوهرت عزیزم . قربونت عزیزم .

      حذف
  4. پیغام من رسید آیا؟؟؟؟؟ ای بابا یه چیزی نمی نویسه که پیغام رسید یا نه..... هر دفعه فکر کنم می پرسم. گیجم!!!!

    پاسخحذف
  5. این خیلی جالب بود عارفه جون ، اصلا تو فکر نمیگنجه با جو پرک !!!!!
    از کجا دستورش رو آوردی ؟؟ مال کجاست ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم گیلدا جون . این رسپی از خودم بود یعنی‌ من در آوردی هست ولی‌ خوشمزه بود من رسپی دارم که ۱سال تو نوبت هستنند ولی‌ این رو هنوز غذای رو میز بود فوری اومدم نوشتم بی‌ نوبت گذاشتم . میشه بهش بگم شامی عارفه .

      حذف
  6. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سیمین جان واقعا من شرمنده تو عزیز شدم که به جای کلیک انتشار حذف رو زدم به اشتباهی‌ زدم . خیلی‌ خیلی‌ عذر خواهی‌ می‌کنم عزیزم . ولی‌ خدا رو شکر سؤالت رو خونده بودم عزیزم شیر رو وقتی‌ به جوی پرک اضافه میکنی‌ بعد از گذشت مدت کوتاهی میبینی‌ شیر تقریبا جذب جو میشه . برای همین اگر هم کمی‌ شیر بمونه مهم نیست همراه جو به مایه کتلت اضافه کنی‌ و اون آرد سوخاری که میریزی جذب میکنه اون رو .

      حذف
  7. عارفه جون خیلی دستور این شامی ها برام جدید و جالب بود! منم که عشق این جور غذاهای نونی!... بعد جوری هوس کردم! برم برای شب درستش کنم! راستی خواهر از این نون کوچولوها یه چندتا اضافه داری بزاریم کنارش؟؟؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قربونت شبو جونم . نوش جونتون عزیزم . بیای خواهر این هم چند تا نون تازه اتفاقا امروز درست‌شون کردم .

      حذف
  8. عالی به نظر می رسه عزیزم.

    منتظرت هستم

    پاسخحذف
  9. سلام ممنون بابت دستور غذاهای خوشمزه تون. راستش من ایران نیستم، جو پرک اسمه انگلیسیش چیه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم به انگلیسی‌ میشه ( Oatmeal ) .

      حذف
    2. اوت میل جو دوسر هست که با جو فرق میکنه.

      حذف
  10. خیلی جالبه بایددرست کنم تا حالا با جو پرک درست نکردم میشه آرد سوخاری نریزیم

    پاسخحذف
  11. سلام عارفه جون. خواستم ازت تشکر کنم. من این کتلت یا شامی رو درست کردم و عالی شد. خیلی وقتها پیش اومده که خواستم کتلت درست کنم اما سیب زمینی نداشتم یا کم داشتم، از این به بعد دیگه مشکل حله مضافا اینکه با این دستور بسیار خوشمزه تر و مقوی تره. البته من با جو دوسر پرک شده درست کردم و چون حسابی چسبناک شده بود دیگه تخم مرغ نزدم .

    پاسخحذف
  12. من این شامی رو درست کردم با این تفاوت که تخم مرغ نزدم و مقدار جو رو بیشتر کردم و خیلی خیلی عالی شد.تشکر از فکر بکر شما

    پاسخحذف