۱۳۹۱ اسفند ۲۴, پنجشنبه

نان تست


مواد لازم :
آرد  ٥٠٠ گرم 
خمیر مایه خشک  ١ و ١/٢ قاشق چایی خوری 
آب ولرم  ١٠٠ گرم 
شیر ولرم  ١٨٠ گرم 
شکر  ٤٠ گرم 
کره  ٥٥ گرم 
نمک  ١ قاشق چایی خوری 
اسانس وانیل و کره  ١/٢  قاشق چایی خوری 



طرز تهیه :
دوستان  عزیز برای شما عزیزان قابل دستور نان تست خانگی را اینجا گذاشته بودم . امروز میخواهم نان تستی را یادبدهم که در فروشگاه ها میبینید و تهیه میکنید . با این دستور دیگه میتونید به راحتی در خانه نان تست تهیه کنید و لذت خوردن نان تست با دستپخت خودتون را ببرید . ابتدا ٥٠ گرم از آب ولرم و کمی شکر و خمیر مایه را در ظرفی ریخته به مدت تقریبی ٢٥ دقیقه در جای گرم بگذارد تا عمل بیاد یعنی شروع به کف کردن کند . در ظرف دیگری آرد ، شیر ولرم ، مابقی شکر و آب ولرم و خمیر مایه عمل آمده را بریزید همه را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست بدست آید . روی خمیر را بپوشانید و در جای گرم به مدت ٢٠ دقیقه استراحت دهید . سپس پس از این مدت به خمیر نمک ، کره و اسانس وانیل کره را اضافه کنید و ورز دهید تا خوب به خورد خمیر بروند تا یک خمیر یکدست و قابل انعطاف داشته باشید. دوباره روی خمیر را بپوشانید در جای گرم به مدت ١ ساعت دیگر استراحت دهید . پس از گذشت این مدت خمیر را ورز دهید و به ٢ قسمت مساوی تقسیم کنید . خمیر را پهن کنید حدود ٣٠ سانتیمتر سپس رول کنید . اینکار را با هر ٢ قسمت خمیر انجام دهید . سپس این رولها را در قالب لوف که با کره چرب کردید کنار هم قرار دهید . روی قالب را بپوشانید به مدت ٤٥ دقیقه دیگر در جای گرم قرار دهید تا استراحت کند . در این فاصله فر را با درجه ٢٢٠ روشن کنید تا گرم شود . پس از اینکه خمیر استراحت کرد با قلمو روی خمیر را شیر بمالید . درجه فر را هم ١٧٠ درجه کنید ینی کم کنید . و قالب خمیررا در فر به مدت ٣٠ دقیقه قرار دهید تا روی نان طلایی شود . وقتی قالب نان را از فر در آوردید روی ان را کره آب شده با قلمو بمالید . وقتی که نان تست شما سرد شد برش دهید . دوستان عزیز نان پختن خیلی به تجربه نیازدارد و تجربه هم با تکرار به دست میاید اگربه اینکارعلاقه دارید با خراب شدن چند باره نونهایی که درست میکنید ناامید نشوید تا قلق این کار دستون بیاد ازاون پس برای شما یک کار خیلی لذت بخش میشود . دوستان عزیزم قبل پختن نون مطلبی که اینجا نوشتم را بخونید سپس دستبکار شوید . موفق باشید دوستان عزیز .


۲۷ نظر:

  1. وای کپ نان تست های اماده هست ادم باورش نمیشه تو خونه درست شده باشه
    دستت درد نکنه عاااالی شده حتما امتحانش میکنم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ممنونم لیلا جون . لطف داری عزیزم . از الان نوش جونت گلم .

      حذف
  2. سلام دوست عزيز و هنرمندم. من از ديدن كارهاي شما لذت مي برم و شمارو تحسين مي كنم.دستورات شما همه دقيق و قابل استفاده اند. البته من مرتب به شما سر مي زنم و لي در گذاشتن نظر كمي تنبلم . شما ببخشيد. اين نان زيبا باعث شد تنبلي را فراموش كنم و چه خوب.براي شما بهترين ها را آرزو دارم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خانجون عزیز لطف دارید شما دوست جدید و عزیزم . با اجازه وبلاگ خوبتون رو لینک کردم .

      حذف
  3. عاليه. ممنون براي اين دستور عالي. خسته نباشيد. مثل هميشه لذت بردم.

    پاسخحذف
  4. خدای ی ی ی من این جدی جدی نان تست شده ، عین همونها !!!!!!!!!!!!!
    دستت درد نکنه عارفه جون ن ن

    پاسخحذف
  5. خیلی عالیه عارفه جان ؛ چقددددر بافت عالی پیدا کرده ؛ باید امتحانش کنم ؛ دست گلت درد نکنه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. حتما درست کن رز جونم خیلی‌ نون خوبی‌ هست . ممنونم دوست جون .

      حذف
  6. عارفه جون از اونجاييكه دستوراي تو حرف ندارن و منم عشق زيادي به نون پزي دارم و مدتيه كه تو فكر درست كردن نون تست هستم، حتما اين نون تست رو درست مي كنم عزيزم! ممنونم از دستورهاي خوب هميشگيت!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شبو جونم پس مثل خودم عاشق نون پختنی . مرسیییییییییییییی دوست جون لطف داری گلم .

      حذف
  7. arefeye aziz pishapish sale no ro be shoma va khanevade tabrik migam va sali sarshar az salamati va shadi baratoon arezoo daram.
    doostat maryam

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مریم جون خیلی‌ ممنونم گلم . سال نوی شما هم مبارکککککککک . ایشالا سال خوب همراه با سلامتی و موفقیت کنار خانواده محترم در پیش داشته باشید .

      حذف
  8. سلام عارفه جون

    من امروز این نون رو درست کردم ،خیلی نون خوبی می شد ولی من زود از تو فر درش آوردم و وسطش خمیر مون ،همون قسمتی که دو تا رول خمیر به هم متصل می شن.آخه کاملا روش قهوه ای شده بود ،ترسیدن بسوزه برا ی همین زودتر از نیم ساعت در آوردم ،خلال دندون هم زدم ولی نه دقیقا به اون وسط (یعنی وسط دو تا رول ) به وسط یکی از رول ها زدم که چیزی بهش نچسبید .فکر می کنم باید فرم رو از همون اول روی 170 روشن کنم یا درجش رو کمتر کنم ،نظر شما چیه ؟
    من دو تا سوال دیگه هم در حین درست کردن این نون برام پیش اومد .یکی این که من همیشه اول مواد مرطوب و شکر رو مخلوط می کزدم و بعد آرد و مخمر فوری رو ،پیمانه ی آخر آرد رو کم کم اضافه می کردم تا وقتی چسبندگی خمیر خیلی کم می شد و تقریبا دیگه نمی چسبید ،ممکن بود آرد کمتر یا بیشتر لازم بشه.ولی این دفعه همه ی آرد رو طبق دستور ریختم و شکر آب و شیر ولرم رو اضافه کردم ولی وقتی مخلوط کردم مقداری آرد ته ظرف مونده بود و رطوبتی وجود نداشت که باعث چسبیدن بقیه ی آرد به خمیر بشه و خمیر هم هیچ چسبندگی نداشت ، نمی دونستم چیکار کنم ؟ یه کم آب اضافه کردم و دستاموخیس کردم که بقیه ی آرد به خمیر بچسبه ،بعد از اینکه همه آرد به صورت خمیر در اومد خیلی خشک بود و بافت همیشه ی یه خمیر رو نداشت یه کم دیگه هم بهش آب اضافه کردم ،البته خمیر جسبناک نشد ولی تقریبا خوب شد ولی بازم به نظر مثل خمیر های دیگه نبود،من هیچ وقت تجربه نداشتم که آرد زیاد باشه و باید آب یا شیر اضافه کنم یا این که چقدر اضافه کنم .بعد از یه ساعت استراحت هنوز حجمش دو برابر نشده بود و بعد از یه ساعت و چهل و پنج دقیقه خوب شده بود که من دو قسمت کردم و با وردنه 30 سانت بازش کردم ،می دونید طول قالب کمتر از 30 سانت هستش و قسمتی از خمیر روی دیواره های قالب می مونه ،نمی دونستم باید همین طور باشه یا تا کنم اون مقدار رو و زیر بزارم البته من همونطور گذاشتم و مشکل خاصی نبود ولی می خواستم بدونم اگه تا می کردم و پائین می ذاشتم دو سرش صاف تر می شد ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام ارغوان جون . عزیزم واقعاً ببخشید که دیر شد جواب بدم .
      در مورد درجه فر‌ باید بگم عزیزم من خودم همینطور که نوشتم انجام دادم ولی‌ درجه فرها با هم فرق میکنه یعنی‌ منظورم از نظر حرارت فر‌ هست . در مورد رنگ گرفتن زود روی نون وقتی‌ که داخل نون هنوز نپخته روی قالب نون رو با فویل ضخیم بپشون یعنی‌ بعد از رنگ گرفتن روی نون اینکار رو انجام بعده . عزیزم این خمیر اینجوری هست کمی‌ خشک هست وقتی‌ کره را اضافه می‌کنیم خمیر نرمی میشه . این رو هم باید در نظر بگیریم که میزان آب خوری آردها با هم فرق میکنه . در مورد زمان استراحت خمیر هم بستگی به جای گرمی داره که اون رو استراحت میدی داره اگر زمانش کمی‌ بیشتر شد مشکلی‌ نیست فقط وقتی‌ خمیر حجمش دو برابر شد آماده هست . در مورد سایز قالب هم میتونستی به سایز قالبت خمیر رو پهن کنی‌ یعنی‌ کمی‌ کلفتر میشد رولها.

      حذف
  9. خواهش می کنم عارفه جون ،خیلی ممنون از راهنمائیتون.
    من می دونم که آردم یه حالت خاصی داره و به رطوبت بیشتری احتیاج داره چون دفعه ی اول که باهاش یه نون درست کردم و دقیقا مثل دستور افتضاح بود و من نمی دونستم که باید بهش شیر یا آب اضافه کنم برای همین خراب شد .این دفعه هم وقتی همه ی مایعات رو اضافه کردم مقدار نسبتا زیادی آرد باقی مونده بود که دیگه اصلا به خمیر نمی چسبید.
    من خیلی از این نون خوشم اومد و خیلی عطر وانیل رو توش دوست دارم برای صبحانه عالیه ،می خوام دوباره درستش کنم ،این دفعه حتما عالی می شه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ارغوان جون یادم هست که گفته بودی که آلمان زندگی‌ میکنی‌ . من خودم از آرد معمولی کافلند و یا لیدل استفاده می‌کنم که خیلی‌ هم از کیفیتشون راضی‌ هستم . ایشالا که این دفعه درست میکنی‌ از نتیجه اون راضی‌ باشی‌ . واقعن بوی عطر وانیل این نون خیلی‌ لذت‌بخش هست . از الان نوش جونتون باشه .

      حذف
  10. نه عزیز دلم ،من آلمان زندگی نمی کنم ! من امارات زندگی می کنم .من همیشه از همین برند آرد می گرفتم و راضی بودم و هیچ وقت اینطوری نمی شد ولی این دفعه که یه بسته ی جدید گرفتم ،نمی دونم چرا این طوریه .متاسفانه یه بسته ی یک کیلو و نیمی ازش گرفتم .حالا دفعه ی بعد یه برند دیگه رو امتحان می کنم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آهان پس من اشتباه کردم ایشالا هر جا هستی‌ با این دل مهربونت شاد باشی‌ . اوههه چه بسته بزرگی خریدی خوب عزیزم با این آرد نون درست نکن بذارش برای کیک و حلوا که درست میکنی‌ .

      حذف
  11. dastet dard nakoneh arefe jun ali shodeh hatman emtehan mikonam merciiiiiii

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قربونت رها جون . از الان نوش جونت عزیزم .

      حذف
  12. سلام عاطفه جان ممنون از بابت دستور خوبت من 1 بار چند وقت پیش درست کردم خیلی خوب ده فقط یکمی مزه کره اش را دوست نداشتم بعد اینکه مثل مال بیرون سایزش بلند نبود امروز هم 4 تا درست کردم الان تو فر ولی چشمم اب نمیخوره تو فر هم حجمش زیادتر بشه ممنون میشم یک بار عکس از تمام مراحل کارت برامون بگذاری

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله سومی جون یکم بوی کره‌اش تنده )))))) چشم عزیزم عکس مرحله کار رو میزارم .
      ایشالا که این دفعه خوب شده باشه .

      حذف
  13. سلام. من معمولا نانهای شما رو درست میکنم . اما الان یه مشکل دارم. هم نان لقمه و هم نان تست رو که درست کردم عالی شدن و بچه هام طعمشو دوست داشتن اما بوی مایه خمیر یا همون حالت ترشی رو خودم به خوبی توش احساس میکنم. درحالیکه دقیقا مطابق دستور دزست کردم. لطفا منو راهنمایی کنید . از دستورات عالیتون هم واقعا سپاسگذارم.

    پاسخحذف
  14. سلام. ببخشيد رول كردن يعني لولشون كنم؟

    پاسخحذف