۱۳۹۴ تیر ۳۰, سه‌شنبه

ترش کباب گیلانی


مواد لازم :
مرغ           ۵۰۰ گرم 
پیاز          ۱ عدد 
سیر        ۲ حبه 
رب گوجه        ۲ قاشق سوپ خوری 
سیب زمینی        به میزان لازم 
آب غوره یا نارنج      به میزان لازم 
نمک و فلفل و زردچوبه و زعفران         به میزان لازم 


توضیحات :
در ابتدا باید بگم شهری که من در شمال ایران در آن متولد و بزرگ شدم یکی از شهرهای مرزی استان گیلان و مازندران هست و اکثر غذاهای شمالی که ما میپزیم بیشتر تاثیر گرفته ازغذاهای گیلانی هست این غذا سالهای سال در آشپزخونه ما به همین سبکی که درادامه خواهم نوشت پخته میشد ولی بدونه اینکه اسم اصلیش رو بدونیم ما به اسم خورشت مرغ این غذا رو میشناختیم تا اینکه در وبلاگم دوستم هانیه جون ( لذت آشپزی ) که منبع خیلی عالی برای غذاهای شمالی هست با اسم اصلی این غذای خوشمزه آشنا شدم . همینجا هم از هانیه جون تشکر میکنم .



درضمن باید بگم ترش کباب با کباب ترش فرق میکنه !!!!! این تنوعی هست که در غذاهای شمالی وجود داره فکر نکنم دراستانهای دیگه ایران باشه جالبه که شهر با شهرغذاهاشون کم و بیش فرق میکنه هم از اسم هم درموادی که در آن استفاده شده ولی در مواردی هم  با اسم مشترک ولی با مواد اولیه کمی متفاوت پخته میشه !!!!! در کل باید بگم خیلی تنوع غذایی دارند و یکی از یکی خوشمزه تر ..... حالا چرا به این غذا کباب گفته میشه ولی ربطی به کباب بودنش نداره والا ما هم بی خبریم ددددد مثل بادمجون کباب که قبلا براتون اینجا دستورش گذاشته بودم .



طرز تهیه : 
در ابتدا به مرغها نمک و زردچوبه بزنید و در روغن با حرارت متوسط سرخ کنید . سپس درهمون روغن پیاز و سیر رنده شده را سرخ کنید . بعد از اینکه سرخ شد به آن رب گوجه فرنگی را اضافه و تفت دهید به آن ادویه و فلفل را هم بیفزایید به میزان لازم آب گرم بریزید کمی هم بزنید تا رب گوجه در آن حل شود سپس مرغهای سرخ شده ( من از ران مرغ  استفاده کردم ) را در آن بچینید .


در ظرف را بزارید و حرارت را کم کنید و زمان دهید تا سس غلیظ شود و مرغها هم پخته شوند . در نهایت هم زعفران غلیظ  آب شده و یا آب نارنج یا آب غوره و اگر به این دوتا دسترسی نداشتید آب لیمو ترش تازه را اضافه کنید دوباره کمی زمان دهید تا مزه آنها به خورد مرغ و سس برود . سیب زمینها را هم سرخ کنید و موقع سرو کنار مرغ ها بچینید به دلخواه میتونید با گوجه و بادمجان سرخ شده هم سرو کنید .


۲ نظر:

  1. من عاشقشم یادمه اینو که گذاشتم فیسبوک با اینکه در توضیحات نوشته بودم اسمش اینه ولی بازم سیل کامنتهای ملت همیشه در صحنه جاری بود که این که کباب نیست؟؟؟ خدا یه عقلی به ملت بده یه صبری به ما والا

    پاسخحذف
  2. این خورشتو ما اسمشو نمیدونستیم ولی مادرم همیشه اینو بهمین شکل برامون می پخت... چون ما اسم این خورشتو نمیدونستیم و ابتکار مادرم بود ما اسمشو گذاشته بودیم خورشت مامان...سالهاست این خورشت در خانواده ما بهمین اسم معروفه.

    پاسخحذف