۱۳۹۵ خرداد ۲۴, دوشنبه

نان لواش


 مواد لازم : 
 شیر ولرم        ۱ پیمانه (۲۵۰ میلی لیتر )  
آب ولرم          ۱ پیمانه (۲۵۰ میلی لیتر )  
روغن مایع       ۱/۲ پیمانه  ( ۱۲۵ میلی لیتر )  
آرد                به میزان لازم 
خمیرمایه فوری      ۱ قاشق سوپ خوری
 نمک             ۱ قاشق چایخوری 
شکر           ۴ قاشق چایی خوری 



طرز تهیه : 
در ابتدا همه مواد به غیر از آرد  یعنی شیر ولرم , روغن مایع , نمک , شکر , خمیر مایه فوری را باهم در ظرفی ریخته و هم بزنید تا مخلوط  شوند . سپس آرد را کم کم اضافه کنید و مخلوط مواد قبلی کنید تا جاییکه که یک خمیر نرمی که به دست تمیز نمیچسبد داشته باشید . خمیر بدست آمده را خوب ورز دهید . سپس خمیر را در ظرفی که چرب کردید بگذارید روی آن را با چاقو + بزنید روی خمیر را بپوشانید و ظرف را درجای گرم به مدت ۱ تا ۱/۵ ساعت قرار دهید . تا خمیر استراحت کند و حجمش دوبرابر شود . پس از استراحت خمیر را روی سطحی که کمی آرد پاشی کردید ورز دهید .


از خمیر چونه های۵۰ گرمی بردارید . روی چونه ها را دوباره بپوشانید و۲۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا استراحت دوم رو انجام دهند . نان لواش را روی ماهیتابه چدنی یا ساج ( تابه مخصوص نون پختن ) و یا بهترین گزینه تابه های گرد سفالی خصوص نون پختن هستند که میتونید از شمال تهیه کنید یا در نهایت گزینه آخر داخل فر درست میکنند . من که روی تابه چدنی درست کرده بودم . چونه های خمیررا پس از استراحت دوم با کمک وردنه که به آرد آغشته کردید و روی سطحی که آرد پاشی کردید نازک و گرد  پهن کنید به دلخواه میتونید روی نون ها در حین پهن کردن کمی کنجد یا زیره بپاشید همانطور که در بعضی از عکسها مبینید من روی چند تا از نونها زیره ریختم .


در طول کار همچنان روی چونه ها را با پارچه پوشیده باشه چون خشک میشوند .  چونه های نون را که باز کردید را بلند کنید کمی با کمک دو دست تکان دهید تا آردهای اضافی آن بریزد . خمیررا داخل تابه گرم شده یا ساج قرار دهید زیر حرارت را هم متوسط کنید که خیلی زود نانها میسوزد . خمیر در ابتدا شروع  به حباب زدن میکند یک طرف خمیر که رنگ گرفت سریع برگردونید تا طرف دیگه هم بپزد که شاید زیر یک دقیقه این اتفاق بیفتد پس باید درتمام مدت پخت کنارتابه باشید و مراقب باشید.


 در کل بهتر هست نان لواش را دونفری بپزید یک نفر چونه ها را بازکند و دیگری مسوول پخت نانها باشد . یک پیشنهاد دارم بهتر هست که یک دستمالی که کمی چرب کردید کنار دستتان باشد که بعد از پختن هر نان سطح تابه را با آن پاک کنید تا آرد های اضافی که در آن هست بردارید چون همون آردهای اضافی باعث سوختن نان بعدی میشوند . بعد از پختن آنها را درون پارچه همانطور داغ بپیچید و پارچه را هم در ظرف دردار قرار دهید . 


نکته :

درنهایت باید بگم نان پختن کار راحتی نیست نیار به تجربه دارد که اگر علاقمند این کار هستید  با تکرار تجربه بدست میاد و به قول معروف قلق اینکار دستتون میاد . قبل از اینکه دست بکار بشید این توضیحاتی که من در پست جداگانه اینجا گذاشتم در مورد هر انچه که در مورد پختن نان خوب باید دانست رو مطالعه کنید سپس دستبکار پختن نان شوید .



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر