۱۳۹۱ آبان ۲۶, جمعه

اسفناج پلو


 مواد لازم :
برنج ٣٠٠ گرم 
اسفناج ٣٠٠ گرم پاک کرده 
پیاز ٢ عدد متوسط 
گوشت تیکه ای یا چرخ کرده ٢٠٠ گرم 
هویج ٢ عدد 
قارچ ٤ عدد درشت 
رب گوجه ١ قاشق چایی خوری 
زعفران غلیظ  آب شده ١قاشق چایی خوری 
نمک و فلفل و زردچوبه  به میزان لازم 

طرز تهیه :

ابتدا برنج را شسته و به مدت ٢ ساعت بخیسانید . در این فاصله مایه اسفناج پلو رو درست کنید به این صورت که پیازها را خلالی درشت خورد کنید در ماهیتابه تفت دهید برای خوشرنگ شدن کامی که سبک شد زردچوبه را اضافه کنید وقتی پیازها طلایی شدند گوشت تیکه ای یا چرخ کرده را بریزید تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود در این مرحله هویج را که نگینی خورد کردید اضافه کنید  تفت دهید. رب گوجه فرنگی را ریخته آن را هم سرخ کنید . نمک و فلفل و زعفران آب شده را هم بریزید . در این مرحله قارچ ورقه شده را ریخته با حرارت زیاد تفت دهید تا قارچ ها زیاد آب نادازانند میتوانید چند قطره آبلیمو بریزید روی قارچ ها که رنگ سفید خودشون رو حفظ کنند . در آخر هم اسفناج پاک و شسته و خورد شده را بریزید تفت دهید . برنج را طبق معمول همیشه بجوشانید و آبکش کنید فقط نکته اینکه باید یکم زنده تر به (اصطلاح دون تر) آبکش کنید .  کف یک قابلمه مناسب روغن بریزید من برای تهدیگ از ٤ تا قاشق آرد + نمک + زردچوبه که مخلوط کردم با هم به آن آب سرد اضافه کنید اینکار را باید کم کم انجام دهید چون باید غلظت خمیر در حدی باشد که مثل ماست سفت باشد این خمیر فوری را وقتی روغن کف قابلمه گرم شد روی آن بریزید خوب خمیر را یکدست پخش کنید در قابلمه را چند دقیقه بگذارید تا خمیر بگیرد و خیلی کم سرخ شود سپس خمیر را برگردانید این کار باعث میشود که خمیر که رو به بالا قرار دارد هم کمی برشته باشد بوی خمیر ندهد . حالا برنج را روی خمیر بریزید  کمی از مایه اسفنجی روی ان بریزید اینکار را تکرار کنید تاهم برنج و اسفناج ما تمام شود سپس برنج را دم بگذارید . این برنج واقعا خوشمزه میشه حتما امتحان کنید .


۱۸ نظر:

  1. به به ، اسفناج دوست دارم ، قارچ هم دوست دارم ، گوشت هم باهاشون دوست دارم :)))))))
    پس نتیجه میگیریم که تهیه کنیم :))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خوشمزه هست گیلدا جون حتما درست کن عزیزم . از الان نوش جونت خانومی .

      حذف
  2. می دونی از چی خوشم اومد؟ از ته دیگش..من چندبار که درست کردم نرم شد..اینو خوشم اومد عارفه
    اسفناج پلو رو با قلقلی و مرغ درست کردم..اینم میره تو لیست تهیه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هانیه جون من همیشه ته‌دیگ نونی رو این مدلی‌ درست می‌کنم حتا ته‌دیگ کته هم اینمدلی میزارم با این‌حال نرم نشد . دوباره امتحان کن مطمنم ایندفعه خوب میشه .
      مرسییییییییییی عزیزم .

      حذف
  3. به به ، چقدر خوشمزه و خوشگل ، میدونم که حتما دوسش دارم ، اینهمه پلو ترش رو درست میکنم ، برای هفته ی دیگه میرم تو کار این ؛ دست گلت درد نکنه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می‌کنم رز جون . از الان نوش جونت عزیزم .

      حذف
  4. به به! خیلی این پلو رو می دوستم! خوشمزه و خوش رنگ! البته تا حالا با قارچ و هویج ندرستیدمش! خیلی رنگین و جالب میشه! دست گلت درد نکنه عزیزم همه برای پلو و هم برای چیدمان قشنگت!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسیییییییییییییی شبو جونم . چشمات قشنگ می‌بینه عزیزم .

      حذف
  5. بسیار عالی.ممنون

    پاسخحذف
  6. بسیار عالی و خوشمزه هست ، دست شما درد نکنه و خیلی ممنون .

    پاسخحذف
  7. خیلی ممنون ، بسیار خوشمزه هست . دست شما درد نکنه .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسییییییییییییی دوست عزیزم .

      حذف
    2. arefeh jon man dorost kardam kheyli khoshmazeh shod merci azizam

      حذف
  8. من ته چین اسفناج رو اینجوری درست میکنم که بعد از لایه اول که کف قابلمه برنج رو ریختم مخلوط پیاز داغ و اسفناج و اویه و اب نارنج یا غوره را میریزم و روی اون تیکه های سرخ شده مرغ رو میگذاریم و روی اون دوباره همه برنج رو میریزیم . ولی این هم مدل جالب جدیدی بود . کنجکاو شدم درست میکنم و خبرشو میدم . با تشکر فریده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فریده جون من از الان میگم نوش جونتون چون مطمئنم خوشتون میاد عزیزم . اون روشی‌ که برای تهچین اسفناج معلومه از ترکیباتی که گفتین خیلی‌ خوشمزه میشه .

      حذف