۱۳۹۳ تیر ۸, یکشنبه

آش رشته



مواد لازم :
سبزی آش  ( تره , جعفری , شوید , گشنیز , اسفناج )  پاک نکرده      ١/٥ کیلو گرم
نخود , لوبیا چیتی , لوبیا قرمز , عدس      جمعنا ٧٥٠ گرم
پیاز سرخ کرده    ٦ قاشق سوپ خوری
کشک    ١ تا ١/٥ لیتر
نعنا داغ    ٤ قاشق سوخوری
روغن مایع   ١٠٠ گرم
زردچوبه   ١ قاشق سوپ خوری
سیر داغ    ٣ قاشق سوپ خوری
رشته    ١ بسته
نمک و فلفل   به میزان لازم


 طرز تهیه :
 دوستان عزیزم من میدونم همه شما بلد هستید وخوشمزه ترین آش رشته رو درست میکنید ولی شاید دوست عزیز دانشجو یا تازه عروسی هوس آش رشته بکند و بلد هم نباشد دستور این آش خیلی خوشمزه و سنتی ما ایرانیها برای همین اینجا مینویسم که شاید دوست عزیزی مورد استفادش قرار بگیرد . سعی هم میکنم تا انجا که بلد هستم نکات ریزی که در پختن این آش باید رعایت بشه تا آشی خوشمزه و با کیفیتی رو داشته باشد اینجا بنویسم . در ابتدا لوبیا چیتی و لوبیا قرمز و نخود را از شب قبل بخیسانید . میزان عدس ٢٥٠ گرم , نخود ٢٥٠ گرم , لوبیای قرمز ١٢٥ گرم و لوبیای چیتی ١٢٥ گرم باید باشد . سپس حبوبات را به جز عدس جداگانه بپزید . یک قابلمه مناسب رو آب بریزید عدس رو به آن اضافه کنید و زمان دهید تا بپزد . سپس وقتی عدس ٧٠ درصد پخت حبوبات از قبل پخته شده رو به عدس اضافه کنید . ١/٤ قاشق چایی خوری زردچوبه به قابلمه اضافه کنید وقتی چند جوش خورد حالا سبزی را بریزید در قابلمه رو نگذارید چون اینکار رنگ سبزی رو تیره میکنه . زمان دهید تا سبزی بپزد و تغیر رنگ دهد توی این فاصله ١٠٠ گرم روغن مایع را در ماهیتابه ریخته روی حرارت قرار دهید تا گرم شود بقیه زردچوبه را به آن اضافه کنید مدام هم بزنید تا تفت بخورد و عطر اون بلند بشه در این لحظه فلفل سیاه را ریخته هم بزنید تا با هم مخلوط شوند سپس از حرارت بردارید سپس ٢ قاشق سوپ خوری سر پر نعنا خشک را بریزید و هم بزنید .

 
در حین هم زدن آش ادویهای تفت داده شده به همراه نعنا داغ را و پیاز داغ و سیر داغ را به قابلمه آش اضافه کنید . در این زمان اگر دیدید آب آش زیاد بود ١ یا ٢ قاشق سوپ خوری آرد را در نصف لیوان آب سرد حل کنید از صافی رد کنید و به آش اضافه کنید با اینکار به آش غلظت مناسب را میدهید به قول معروف آش شما آب و دون جدا نمیشه !!! یا اگر هم دیدید آبش کم هست میتوانید آب جوش ( حتما آب جوش باشد ) اضافه کنید . در این زمان رشته آش را بریزید زمان دهید تا نرم بشوند . اگر دوست داشتید که کشک را به قابلمه آش اضافه کنید میتونید در این زمان اینکار رو انجام دهید وگرنه میتونید به دلخواه و سلیقه همراه با آش سرو کنید . نمک آش را در این زمان تست کنید . بعد از ریختن کشک چند جوش که آش خورد آمده هست . زیر حرارت را خاموش کنید یک نیم ساعتی زمان دهید تا آش همونطور در قابلمه بمانید به قول معروف استراحت کنید و سپس در ظرفهای مورد نظر بریزید و با پیاز داغ و کشک و نعنا داغ و سیر داغ و زعفران غلیظ آب شده تزیین کنید به دلخواه میتونید قیمه خشک ( یعنی همون مایه ماکارانی که همراه با لپه ) را هم برای تزیین آش رشته استفاده کنید .



نکات :

١ - نشانه جا افتادن آش این هست که حبوبات روی سطح آش غوطه ور باشند نه اینکه ته نشین باشند .
٢ - حبوبات را هاتان باید ٨ ساعت خیس دهید حتما هم اینکار را با آب سرد انجام دهید و توی این فاصله چند مرتبه آب آن را عوض کنید تا کاملا نفخ آنها گرفته شود . حتما هم باید در جای خنک نگهداری باشند . در صورت عجله داشتن هم میتوانید چند بار با آب سرد حبوبات را بجوشانید و آب آن را خالی کنید . و اینکه عدس را ٢ ساعت بیشتر نخیسانید .
٣- در فصلی هستید که برگ چغندر در دسترستون هست میتوانید جایگزین اسفناج کنید.٤ - پیاز داغ آش خلالی حتما باید باشد .
٥- کشک را حتما باید با کمی آب رقیق کنید و روی حرارت قرار دهید و از زمان به جوش آمدن ٢٠ دقیقه بجوشد بعد به آش اضافه یا همراه آش سرو کنید .


۱ نظر:

  1. یعنی این آش رشته با لبا بازی میکنه. یعنی عالی. وای ک دلم خواست حتما درست میکنم . مرسی عارفه جونم 😘 💚 💚 💙 💙

    پاسخحذف