۱۳۹۱ فروردین ۲۷, یکشنبه

نان شیرمال


مواد لازم :
آرد (تقریبا) ۹۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
کره آب شده ۵۰ گرم
مایه خمیر فوری ۱/۵ قاشق سوپ خوری
نمک ۱/۲ قاشق چایی خوری
شیر ولرم ۱ پیمانه
شکر ۸/۵ قاشق سوپ خوری
آب ولرم ۱/۲ پیمانه
وانیل ۱/۳ قاشق چایی خوری
بهبود دهنده آرد ۱/۲ قاشق چایی خوری
مواد لازم برای اگواش :
زرده تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۱ قاشق چایی خوری
پودر شکر ۱/۲ قاشق چایی خوری
روغن مایع ۱/۲ قاشق چایی خوری
کنجد و تخم خرفه به میزان لازم


طرز تهیه : 
ابتدا نیم کیلو از آرد را در ظرف ریخته سپس به آن مایه خمیر ، نمک ، شکر و وانیل را اضافه کنید خوب همه را با هم مخلوط کنید سپس کره آب شده و شیر ولرم و آب ولرم و تخم مرغ را به آرد اضافه کنید مواد را با هم مخلوط کنید کم کم مابقی آرد را اضافه کنید تا خمیری بدست آید که به دست نچسبد این خمیر را حدود ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید برای اینکه تست کنید خمیر خوب ورز خورد خمیر را چانه (گرد) کنید با چاقو برش دهید باید داخل خمیر حبابهایی مثل پنیر تبریزی دیده شود . اگه اینطور بود دوباره خمیر را چانه بگیرید در ظرف چرب شده قرار دهید روی آن را بپوشانید به مدت ۱/۵ سأعت در جای گرم استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود . بعد از این مدت ۵ دقیقه دیگر ورز دهید از خمیر گلوله‌های کوچک بردارید به اشکال مختلف فرم دهید (گل ، گیس بافت ، حلزونی ...) . در سینی فر‌ که کاغذ روغنی انداختید با فاصله بچینید ۱۰ دقیقه دیگر توی خود سینی فر‌ استرحت دهید سپس اگواش (همه مواد اگواش را با هم مخلوط کنید ) بزنید روی آن کنجد و تخم خرفه بپاشید در فر ۱۸۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا نانها طلایی شوند. برای اینکه از خشک شدن نانها جلوگیری کنید در هنگام پخت نانها در فر یک ظرف آب گرم داخل فر‌ بگذارید تا فضای فر‌ با بخار آب مرطوب نگه داشته باشید .
توضیحات :  خیلی‌ از دوستان در مورد بهبود دهنده سوال می‌کنن باید بگم به انگلیسی‌ Bread improver میشه و نکته دیگه این که بهبود دهنده رو دوستان عزیزی که توی ایران زندگی‌ می‌کنن حتما باید توی آردها بریزند تا کیفیت آرد را بالا ببرند ولی‌ برای دوستانی که خارج از ایران زندگی‌ می‌کنن آرد هایی که اینجا استفاده میشه از کیفیت خوبی‌ برخوردار هستند و استفاده نکردن از بهبود دهنده مشکلی‌ ایجاد نمیکنه . همانطور که من در هیچ کدوم از نون هم که درست می‌کنم استفاده نمیکنم چون از کیفیت آردی که اینجا استفاده می‌کنم مطئمن هستم .
هر آنچه که در مورد پخت نان خوب باید دانست .


۹ نظر:

  1. mersiiiiiiii axesham khoshmazas

    پاسخحذف
  2. سلام،

    من در خارج زندگی میکنم، و نمی دونم چه جوری باید مایه خمیر رو تهیه کنم ،در صورت یافت نشدن، چه چیزی می تونم جایگزین آن بکنم؟ یا آیا بدون آن میشود این نون رو تهیه کرد؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم به انگلیسی‌ این (ACTIVE DRY YEAST) میشه . میتونی‌ قسمتی که آرد و شکر و بکینگ پودر کلا مواد شیرینی پزی هست پیدا کنی‌ . عزیزم اصلا بدونه خمیر مایه باید قید نون پختن رو بزنی‌ مگر در مواد خاص که در رسپی بکینگ پودر داره .

      حذف
  3. سلام.دست شما درد نکنه. ممکنه بفرمایید که این مقدار مواد حدودا چند تا نان (مثلا سایز متوسط) می دهد؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم نونهایی که تو عکس دوم هست به همین مقدار نون شیرمال میده این دستور .

      حذف
  4. سلام وممنون از شما ميشه لطف كنيد ومن راهنمايى كنيد كه بهبود دهنده آرد را در خارج از ايران به چه اسمى پيدا كنم من سوئد زنگى مى كنم عزيزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم آردهای که ما اینجا ( خارج از کشور ) استفاده میکنیم احتیاج نداره که بهبود دهنده بهش اضافه کنیم چون کیفیت شون خوبه من بشخصه هیچ وقت استفاده نمیکنم .

      حذف
  5. ﺑﻪ ﻣﺎﻳﻪ ﺧﻤﻴﺮ اﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪhefe ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ

    پاسخحذف