۱۳۹۱ مرداد ۱۵, یکشنبه

زولبیا


 مواد لازم :
نشاسته گٔل  ۲۰۰ گرم
ماست ترش ( ترجیحاً خونگی )  ۲۰۰ گرم
کره ۱/۵ قاشق سوپ خوری
آرد ۱ قاشق سوپ خوری
گلاب ۱ قاشق سوپ خوری
جوش شیرین ۱/۲ قاشق چایی خوری
زعفران غلیظ آب شده  ۱ قاشق چایی خوری
شربت بار ۲ قاشق سوپ خوریروغن مایع به میزان لازم برای سرخ کردن


مواد لازم برای شربت بار :
شکر ۲۵۰ گرم
آب ۱۵۰ گرم
گلاب ۱ قاشق سوپ خوری
زعفران غلیظ آب شده ۱ قاشق چایی خوری
جوهر لیمو ۱/۴ قاشق چایی خوری


توضیحات :از ابتدا این رو بگم دوستان عزیز اگر براتون امکان داره زولبیا یا بامیه رو از قنادی تهیه کنید . نمی‌خوام توی دل‌تون رو خالی‌ کنم اصلا کار سختی نیست خیلی‌ کار وقت گیری هست و خسته کننده بنده به شخصه بار اول و آخر بود به قول معروف اگر هوس بود همین یکبار بس بود . من می‌دونم خیلی‌‌ها میگند برای اینکه شاید قنادیها روغنی که مصرف میکنند زیاد سالم نباشه و هر چند روز یکبار عوض میکنند . من یک پیشنهاد دارم کاری که خودم انجام میدادم این بود روز اول ماه رمضان چند کیلوی می‌خریدم و سریعا فریزر می‌کردم ۱۰دقیقه قبل از مصرف از فریزر در بیاورید انگار تازه خریدید حداقل دلم خوش بود روز اول روغنی که مصرف می‌کنند تازه هست .

طرز تهیه :
حالا بریم برای طرز تهیه زولبیا ابتدا نشاسته را با ماست مخلوط کنید چند دقیقه بماند سپس هم بزنید تا یکدست شود ( عزیزان من اینجا نشسته گٔل پیدا نکردم پس از نشاسته ذرت استفاده کردم ) اگر از نشاسته گٔل استفاده کردید مخلوط ماست و نشاسته رو از صافی رّد کنید تا کاملاً مطئمن شوید تمام نشاسته‌ها حل شده باشند .سپس به آن آرد ، زعفران غلیظ آب شده ، گلاب ، کره نرم شده یعنی‌ در دمای محیط گذاشتید و نرم شده باشه و شربت بار اضافه کنید کاملاً با ویسک ( مفتول سیمی ) هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و یکدست شوند . غلظت خمیر باید طوری باشه که غلیظ و کشدار باشه .  روی این مخلوط را بپوشانید و ۱ سأعت در دمای محیط استراحت دهید .

بعد از این مدت جوش شیرین را به آن اضافه کنید و هم بزنید . در ظرف گودی روغن فراوان بریزید چون باید در روغن شناور سرخ کنید و روی حرارت کم بگذارید . مایه را در قیف مخصوص زولبیا بریزید ( که باید از لوازم قنادی تهیه کنید ) یا مثل من نداشتید داخل ظرف سٔس خالی‌ شده بریزید و اگر دوست دارید شکل زولبیا یکدست بشه یک حلقه داخل روغن بگذارید و مایه زولبیا را داخل آن بریزید یا اینکه همینطوری داخل روغن به صورت نامنظم بریزید باید با حرارت کم سرخ کنید هر دو طرف زولبیا را سرخ کنید و سپس در شربت بگذارید . باید شربت ولرم و زولبیا گرم باشد یا برعکس .
برای درست کردن شربت بار : آب و شربت را روی حرارت ملایم ۱۰ دقیقه بجوشانید . بعد از خاموش کردن گلاب و زعفران و جوهر لیمو را بریزید .
نکته :
شربت بار : در صنعت قنادی ایرانی به همون شربتی که برای حلوا درست میکنید شربت بار میگویند ( یعنی اسم قنادی آن هست )


۱۷ نظر:

  1. عارفه جون ؛ خسته نباشییییییییییی گلم ، خیلی عالی شده ، حق داری کار خیلی سختیه ، اما با این خوشگلایی که من دیدم ، باید خستگیت در رفته باشه :))))
    نوش جونتون

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی رز عزیزم . آره گلم وقتی‌ می‌خوری برای ما که اینجا دسترسی نداریم خیلی‌ عالیییییییی و به قول تو خستگی آدم در میاد .

      حذف
  2. خسته نبااااااااشی عزیزم..آخیش بالاخره تونستم بیام اینجا...عالی و خوشگل عارفه

    پاسخحذف
  3. ای جااااان معلومه خیلی خسته شدی ولی اشکال نداره در عوض به جاش زولبیا خوشمزه خوردی***
    فردا وقتی تمام شد و دوباره دست به کار شدی بهت می گم :))))))))))))))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ها‌ها لاله جون خوب من رو شناختی‌ . اگه منم دوباره هوس کنم باز درست می‌کنم از رو نمیرم . رسپی رو وقتی‌ می‌نوشتم خیلی‌ خسته بودم . مرسییییییییییی عزیزم .

      حذف
  4. همه چی عالیه، موفق باشید

    https://www.facebook.com/westernmazan

    پاسخحذف
  5. سلام دوست عزیز چقدر وبلاگتون مفید بود خیلی استفاده کردم اما در مورد زولبیا دچار مشکل شدم شما را به خدا کمک کنید تا بتونم درست کنم من در آفریقا زندگی می کنم و اصلا این چیزها نیست بقدری هوس کردم که اگر درست کنم همیشه بیادت بهترین آرزوها را خواهم کرد لطفا مرا راهنمایی کنید . با دستوری که دادید اصلا زولبیا درست نشد بلکه یه چیزی مثل استخون سفت و خراب نمی دونم کجای کارم ایراد داشته آیا آرد باید همین یک قاشق باشد ؟ اولا زولبیاها خمیرش در روغن پراکنده شد بعد هم که با هزار و یک بدبختی تونستم یه جوری فرم بدهم اما نه پف کرد و نه کریسپی شد بلکه مثل استخوان سفت بود البته در اینترنت باز هم جستجو کردم چیزی بغیر از این مواد ندیدم شما را به خدا مرا یاری کنید تا درست کنم خیلی دلم میخواد که بعد از چند سال این شیرینی را بخورم مرسی از تمام زحمات شما و خسته نباشید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم خیلی‌ ممنون از لطفی‌ که نسبت به من دارید . عزیزم من خودم دقیقا طبق همین رسپی که نوشتم درست کردم نمیدونم کجای کار شما مشکل داشته که متاسفانه زولبیای شما خراب شد اگر مایه شما شل بود میتونستی کمی‌ بیشتر آرد بریزی . عزیزم من لینک دستور زولبیا دوستان عزیزم لاله جون (وبلاگ سبز و ترش ) را برای تو عزیز میفرستم چون این دوست عزیزم مرحله مرحله از کار عکس گرفتنند شاید شما متوجه اینکه کجای کار را اشتباه کردید بشید و غلظت خمیر بدست آماده را توی عکس ببینید .

      http://sabzotorsh.blogspot.de/2012/07/blog-post_30.html

      حذف
  6. سلام من هنوز منتظرم شما پیام مرا پابلیک کردید اما پاسخی به سوالم ندادید امیدوارم جواب را برایم بنویسید ممنون مهسا

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مهسا عزیزم خیلی‌ ببخشید چند روزی سرما خرده بودم زیاد حوصله‌ توی نت بودن رو نداشتم . الان جواب سوال تو عزیز رو دادم .

      حذف
  7. سـرکار خـانم عـارفـه گـرامـی با تشکـر از زحمت تهیـه و درج نحـوه پختن واستفاده از دستور خـوراکـی که در فیسبوک میگـذارید.
    ابن نـوشته مـرا بکلـی بادیـد انتقـادی نـگاه نکنیـد بلکه همـکاری بدانیــد.
    شمـا زحمت زیـاد میکشید و این خـوراکیهـای خـوشمـزه را تهیـه میکنیـد، حیف است آنهــا را در ظـروف یکبـار مصرف و آنهـم زیـر فنجـانی مقـوائی بگـذارید، میدانیذ لطف خـوردن خـوراک بیشتر به ظـرف آن مربوط میشود واشتهـارا تشویق میکنـد. امیدوارم موردتوجه قـراربگیرد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی‌ خیلی‌ ممنونم دوست عزیز از انتقادتون .
      ولی‌ والا بالله این ظرف من کاغذی نیست سرامیکی هست و از فروشگاه زنجیره‌‌ای kik به قیمت ۲ یورو خریدم . از اونجایی که من در شهری که هستم به طور موقّت زندگی‌ می‌کنم و قصد نقل مکان رو دارم نمیتونم وسیله و ظرف و ظروف زیاد کنم ( یعنی‌ خریداری کنم ) چون حتما میدونید اسبابکشی در اینجا خیلی‌ هزینه بردار هست و من قصد دارم فقط با چند تا چمدان اینکار رو انجام بدم . برای همین ظرفهای من در عکس تکراری هست و فعلا هم قصد خرید ظرف جدید رو ندارم به همون دلیلی‌ که بالا گفتم . از بعد روزگار این ظرف من شبیه همون ظروف کاغذی که در اینجا سوسیس سرو میشه هست .

      حذف
  8. ba salam az inke in sayeto pida kardam khili khoshhalam ..zulbiia ro ham pokhtam ke khili khob shod mamnun

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من هم از حضورتون در اینجا خوشحالم دوست عزیز .
      ممنونم که خبر خوب شدنش رو به من دادید اینکار باعث میشه من احساس خوبی‌ داشته باشه که زحمت من بی‌ نتیجه نیست .
      نوش جونتون باشه .

      حذف
  9. what to do with milk and dairy allergy ? how to make zolbia? what to substitute for yogurt and butter. Thanks

    پاسخحذف