۱۳۹۵ خرداد ۳۰, یکشنبه

شیر برنج ایرانی


مواد لازم :                      
برنج            ۱/۲ پیمانه 
شیر            ۳ پیمانه  
شکر            ۱/۴ پیمانه      
گلاب          ۱/۴ پیمانه 
آب           ۱ پیمانه 
دانه هل      ۴ عدد یا به دلخواه چوب دارچین  


شیربرنج این دسر خوشمزه که تقریبا همه جای دنیا از اون به عنوان دسر و یا حتی در اینجا به عنوان ناهار هم سرو و میل میشود . که من براتون قبلا طرز تهیه مدل آلمانیش را گذاشتم که با کلیک اینجا میتونید ببینید . که خیلی تفاوت در طرز تهیه با مدل ایرانیش نداره به نظر با وجود هل و گلاب میشه دسر سنتی و ایرانی ... در هر صورت نمیدونم چرا ما ایرانیها بیشتر درماه رمضان به یاد این خوشمزه میفتیم مثل فرنی !!!! 



طرز تهیه : 
برنج رو خوب بشورید و چند ساعتی در آب بخیسانید . سپس همراه یک پیمانه آب و یک پنسه نمک (برنج را به همراه یک پنسه نمک بپزید که کاملا شکفته بشه و مزه خوبی هم به شیر برنج میده) روی حرارت کم بزارید تا بپزد و خوب از هم باز شود ( مثل شله زرد) سپس بعد از این مدت شیر و دانه های هل درسته ( ویا چوب دارچین) را اضافه کنید ( که بعد از پخت میتونید دانه هل یا چوب دارچین را در بیارید).  سپس زمان دهید تا برنج خوب له و پخته شد و لعاب پس دهد مواظب باشید که شیر سرنرود.


سپس شکر را هم اضافه کنید باید توجه داشته باشید باید مرتب هم بزنید . بعد از اینکه برنج غلیظ شد گلاب را اضافه کنید . اگراحساس کردید که شیربرنج غلیظ شده میتونید مجددا به آن شیرو یا حتی خامه شل اضافه کنید. وقتی غلظت شیربرنج به دلخواه شما رسید که غلیظ یا رقیق بودن شیربرنج سلیقه ای هست بعضیها سفت و خیلی ها هم رقیق تر دوست دارند ولی توجه به این هم داشته باشد که بعد از سرد شدن سفت ترهم میشود . 



سپس وقتی که بعد از اینکه برنج به غلظت دلخواه تون رسید گلاب را اضافه کنید. سپس از حرارت بر دارید و در قابلمه را بگذارید چند دقیقه زمان دهید تا دم بکشد سپس در ظرف بریزید . بهتر این هست قبل از اینکه سرد شود یعنی همانطور داغ در ظرف مورد نظرتون بریزید ، چون وقتی که خنک بشه سطح روش یک لایه میبنده و برای توی ظرف کشیدن ظاهر خوبی ندارد .


 سپس تزیین کنید و یا به دلخواه وقتی که سرد شد با هرچی که دوست داشتید سرو کنید مثل مربای آلبالو , شیره خرما , عسل , مربا ی توت فرنگی , مربی گل محمدی , ....... و یا حتی مخلوط شکر و پودر دارچین روی آن بپاشد و نوش جان کنید .





۱ نظر:

  1. سلام،
    می خواستم اول از همه از وبلاگ خوبتون تشکر کنم. من مدت هاست سایت شما رو دنبال می کنم و از پست ها و مطالب مفیدتون لذت می برم. من یک وبسایت آموزش مرحله ای شیرینی پزی با توضیح و تاریخچه دارم می خواستم اگر صلاح می دونید سایت من رو به لینک دوستانتون اضافه کنید.
    با تشکر از همکاریتون
    /http://spbaking.com

    پاسخحذف