۱۳۹۵ تیر ۷, دوشنبه

دلمه برگ مو


مواد لازم :
گوشت چرخ کرده     ٥٠٠ گرم
سبزی معطر پاک کرده ( تره , جعفری , نعناء , ترخان , مرزه )    ٢٥٠ گرم
پیاز سرخ کرده     ٣ قاشق سوپ خوری
برنج    ٢٠٠ گرم
لپه     ١٠٠ گرم
برگ مو   به میزان لازم
رب گوجه فرنگی     ٢ قاشق سوپ خوری
آبلیمو یا آبغوره و شکر    به میزان دلخواه
غوره تازه یا گوجه سبز    به میزان دلخواه
نمک و فلفل    به میزان لازم


طرز تهیه :
ابتدا برگها را تمیز بشورید و روشون آب جوش بریزید تا کمی نرم باشند که پیچیدنشون راحتر بشه و موقع پیچیده پاره نشوند . سپس لپه را جداگانه بپزید و برنج را هم همیطور خیلی کم بجوشنید یعنی خیلی دون و زنده آبکش کنید . سبزیها را هم ریز خورد کنید در صورت نداشتن سبزی تازه میتونید مثل من از سبزی دلمه خشک استفاده کنید . گوشت چرخ کرده را هم همره ادویهای دلخواهتون تفت دهید .


در ظرف مناسبی ( لپه پخته شده + برنج آبکش شده + سبزی خورد شده + گوشت چرخ کرده + پیاز داغ + نمک و فلفل ) همه را با هم بریزید و مخلوط کنید از مایه دلمه یک قاشق چایی خوری بردارید و روی برگ بریزید به این نکته دقت کنید حتما مایه رو قسمتی که رگهای برگ هست بریزید یعنی قسمت صاف برگ به رو باشه تا دلمهای شما خوشگلتر باشند .



سپس برگها رو به صورت بقچه یا سیگاری بپیچید . در تصویر بالا شما به صورت تصویری مرحله به مرحله طرز پیچیدن دلمه به روش سیگاری یا رولی را میبینید .



نکته : حتما دقت کنید برای شکیل شدن دلمه هاتون باید مواد دلمه را روی قسمت برجسته رگهای برگ بریزید و بپیچید .



در تصویر بالا شما به صورت تصویری مرحله به مرحله طرز پیچیدن دلمه به روش بقچه ای را میبینید .



کف قابلمه مناسبی کمی روغن بریزید چند عدد از برهای زبر و درشت را کف قابلمه بچینید. دلمه ها را خیلی با نظم و ترتیب به صورتی که قسمت پیچیده شده به کف قابلمه باشه کنارهم بچینید اینکار را تکرار کنید تا برگها و مایه دلمه تموم شوند خوب حالا قابلمه رو روی حرارت کم بگذارد روش رو هم به دلخواه غوره تازه و یا گوجه سبزبریزید خیلی کم آب مثلا نصف یک استکان کافی هست.



سس رو درست کنید به این صورت که رب گوجه فرنگی را کمی سرخ کنید به آن شکر و نمک و فلفل و آبلیمو یا آبغوره بریزید وخیلی کم آب مثلا نصف یک استکان بریزید کمی با هم جوش خوردند به قابلمه دلمه اضافه کنید سپس روی دلمه ها را یک ظرف سنگین برگردانید و در قابلمه را بگذارید روی حرارت متوسط قرار دهید یکم زمان دهید تا سس به خورد دلمه برود و جا بیافتاد .



روش دومی هم برای سس دلمه وجود دارد که بدلخواه و ذائقه خانواده میتونید این مدل هم را درست کنید که من ایندفه به همین روش دوم درست کردم . به این صورت میباشد که ۱ لیوان آب را با ۱/۲ پیمانه سرکه سفید و کمی نمک و فلفل و ۱ قاشق آبلیمو و۲ قاشق شکرمخلوط کنید و روی دلمه های داخل قابلمه بریزید .



سپس روی دلمه ها را یک ظرف سنگین برگردانید و در قابلمه را بگذارید روی حرارت متوسط قرار دهید روش پخت دلمه این هست که باید با بخار چاشنی که روی آن ریختید پخته شوند خیلی هم سریع پخته وآماده میشود بستگی به میزان دلمه ها از نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه حاضر هست . تصویر بالا شما دلمه های آماده شده بعد از پخت را میبینید .



درویدئو بالا شما طرز پیچیدن دلمه برگ به روش سیگاری یا رولی را به صورت فیلم میبینید .


درویدئو بالا شما طرز پیچیدن دلمه برگ به روش بقچه ای را به صورت فیلم میبینید .



در آخر باید بگم این پست از روش درست کردن دلمه یکی از کاملترین طرز تهیه ها هست که میبینید همه نکات را من مو به مو هم تصویری و هم فیلمی براتون نوشتم . سالهای قبل دستور تهیه دلمه را هم در وبلاگم نوشته بودم که میتونید آن را هم اینجا ببینید . دستور تهیه یکی هست این مواد لازم دقیقترین دستور هست که من از استادم یاد گرفتم که در ضمن با این مواد لازم شما میتونید دلمه کلم برگ و فلفل دلمه ای و سایر دلمه ها را هم درست کنید . تنها فرق این پست با قبلی در کامل تر بودن تصاویر مرحله به مرحله کار هست که برای شما عزیزان گذاشتم . 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر