۱۳۹۳ مرداد ۳۰, پنجشنبه

پیتزای مخلوط



 مواد لازم  برای خمیر پیتزا :
آب ولرم ( ٣٨ تا ٤٠ درجه )     ١ پیمانه
خمیر مایه فوری    ١/٢ قاشق سوپ خوری
شکر   ١/٢ قاشق چایی خوری
شیر   ١/٢ پیمانه
روغن مایع و زیتون جمعا     ١/٢ پیمانه
نمک    ١/٢ قاشق چایی خوری
آرد سفید    ٥٠٠ تا ٦٠٠ گرم


مواد لازم برای ٢ عدد پیتزا مخلوط :
خمیر پیتزا    ٣٠٠ گرم
گوشت چرخ کرده   ١٥٠ گرم
کوکتل   ٣ تا ٤ عدد
کالباس خشک    ١٥٠ گرم
فلفل دلمه ای متوسط     ١ عدد
قارچ    ٥٠ گرم
ذرت    ٢ قاشق سوپ خوری
پنیر موتزارلا    ٣٠٠ گرم
پنیر پارمزان     ٣٠ گرم

مواد لازم برای سس پیتزا :
سس کچاب     ٤ قاشق سوپ خوری
پودر آویشن ( یا اورگانو )   ١/٣ قاشق چایی خوری
سس مایونز    ١ قاشق سوپ خوری
سس خردل    ١/٤ قاشق چایی خوری
جوز هندی رنده شده     ١/٤ یک عدد


 طرز تهیه :
دوستان برای شما قبلا دستور پیتزا اسفناج رو اینجا گذاشتم !!! امروزمیخوام کاملترین مبحث خمیر پیتزا را تو وبلاگم بزارم که این داستان خمیر پیتزا بسته و جمع بندی بشه تا بعدها دستور خمیر ایتالیایی رو هم براتون میزارم که اون داستان خاص خودش رو داره .
آیتم مهم پیتزا تشکیل شده از : خمیر , سس , تاپینگ , چیدمان مواد روی پیتزا . که به ترتیب براتون آموزش رو میدم !!! در ابتدا خمیر را درست میکنیم تمام مواد خشک را مخلوط کنید ( آرد , شکر , خمیر مایه فوری , نمک ) سپس به آن مخلوط روغن مایه و روغن زیتون را اضافه کنید و بعد آب ولرم که حتما باید ٣٨ تا ٤٠ درجه باشد چون در اثر ورز دادن حرارتی که با گرمای دست تولید میشه بیشتر از ٤٥ درجه نشود . سپس شیر را هم بریزید میزان شیر هر چی در خمیر بیشتر باشد موجب میشه که خمیر بیسکویتی تر و تردتر شود , اگر میزان آب بیشتر باشد خمیر حالت نونی تر میگیرد !!! شما خودتون ببینید کدوم حالت خمیر بیشتر دوست دارد جای آب و شیر را میتونید عوض کنید . اگر روغن ذرت استفاده کنید خمیر دیرتر رنگ میگیرد و خوب طلایی نمیشود کلا وجود روغن در خمیر موجب لطافت خمیر میشود پس باید روغن مایع آفتابگردون استفاده کنید . شیر برای ترد شدن خمیر هست . نمک هم برای مهار خمیر مایع که زیاد حجم نگیرد و شکر هم غذای خمیر مایع هست برای فعال شدنش و تولید دی اکسید کربن میکنید . خوب همه مواد را مخلوط و حسابی ورز دهید تا یک خمیر نرم و لطیف و یکدستی داشته باشید . این مقدار مواد تقریبا ٨٠٠ گرم خمیر به ما میدهد که برای قالب حدود ٢٠ تا ٢٢ سنتی ١٥٠ تا ١٠٠ گرم خمیر کافی هست . خمیر را در ظرفی چرب شده چونه بگیرید و بگذارید در ظرف روی آن را هم یک + بزنید روی ظرف را کاملا بپوشانید و در جای گرم قرار دهید ٢ ساعت فرصت دهید تا حجم بگیرد .  توی این فرصت سس پیتزا را درست کنید و مواد تاپینگ را آمده کنید  . برای درست کردن سس پیتزا تمام مود لازم سس را ( سس کچاب + سس مایونز + سس خردل + پودر آویشن یا ارگانو + کمی فلفل و نمک و جوزهندی ) با هم مخلوط کنید و در یخچال به مدت ١ ساعت قرار دهید تا خوب مزه ها با هم ترکیب بشند . برای مواد تاپینگ هم گشت چرخ کرده را تفت دهید , قارچ را ورقه ای خورد کنید , کالباس خشک را هم خورد کنید , فلفل دلمه ای را هم نگینی خورد کنید , کوکتل را هم ورقه ای اسلایس کنید . توی این مدت هم خمیر استراحت کافی را انجام داده خمیر را ٣ دقیقه دیگه ورز دهید و از خمیر چونهای ١٥٠ گرمی بگیرید و آن را در قالب پیتزا پهن کنید یا با کمک دست یا اول با وردنه روی سطح آرد پاشی شده پهن کنید و بعد در قالب جا بندازید روی آنها با فاصله یک سنتی از لبه ها سس بمالید برای هر خمیر ٢ قاشق سوپ خوری سر صاف لازم هست . برای هر پیتزا هم ١٥٠ گرم پنیر موتزارلا نیاز هست . ابتدا ١٠٠ گرم از این پنیر را روی سس بریزید و به ترتیب ابتدا گوشت تفت داده شده + کوکتل اسلایس شده + فلفل دلمه ای (من از فلفل دلمه ای نارنجی استفاده کردم )+ و در آخر هم قارچ  و ذرت را بریزید ( این نکته را حتما رعایت کنید که موادی مثل قارچ که آب میندازند در انتهای کار روی همه مواد بچینید ) سپس مابقی پنیر موتزارلا و پنیر پارمزان را بریزید .



۲ نظر:

  1. سلام. من هر وقت پیتزا درست میکنم دو تا مشکل برام پیش میاد. اول اینکه مواد تاپینگ به خمیر نمیچسبه و جدا میشن از هم که این مشکل رو خودم با گذاشتن پنیر ورقه ای روی خمیر و زیر تاپینگ حل کردم ولی بازم اگر راه حل دیگه ای هست ممنون میشم بگید. دومی که خیلی مهمتره، همیشه یه لایه روی نون پیتزام و زیر مواد تاپینگ خمیر خیس میمونه که خیلی بده. حتی قبل از اینکه تاپینگ رو بچینم چند دقه خمیر رو توی سولاردام حرارت میدم ولی بازم درست نمیشه. لطف میکنید راهنماییم کنید ؟ با تشکر

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خانومی شما مواد تاپینگ رو زیاد میریزید مخصوصا سبزیجاتی مثل قارچ , ..... اگر دقت کنید سبزیجات روی پیتزای من رو میشه شمرد ...... کار دیگه شما بعد از اینکه خمیر را پهن کردید سس را کف که فن کردید پنیر را بریزید مواد تاپینگ را بچینید بگذارید داخل فر وقتی که پخت در بیارید و دوباره کمی پنیر بریزید و در فر بزارید تا طلایی رنگ شود .

      حذف