۱۳۹۲ مهر ۲۰, شنبه

نان لواش


مواد لازم :
آرد ۵۰۰ گرم
نمک ۱ قاشق چایی خوری
مایه خمیر ۱ قاشق سوپ خوری
بهبود دهنده ۱/۲ قاشق چایی خوری
آب ولرم ۲۵۰ تا ۳۰۰ سی‌ سی‌


طرز تهیه :
در ابتدا مواد خشک ( آرد ، نمک ، مایه خمیر ) را با هم مخلوط کنید . آب را هم کم کم اضافه کنید .خمیر را خوب ورز دهید تا یکدست شود . سپس خمیر را در ظرفی که چرب کردید بگذارید روی آن را با چاقو + بزنید روی خمیر را بپوشانید و ظرف را درجای گرم به مدت ۱ تا ۱/۵ ساعت قرار دهید . تا خمیر استراحت کند و حجمش دوبرابر شود . پس از استراحت خمیر را روی سطحی که کمی آرد پاشی کردید ورز دهید . از خمیرچونه های ۵۰ گرمی بردارید . روی چونهها را دوباره بپوشانید و۲۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا استراحت دوم رو انجام دهند . نان لواش را روی ماهیتابه چدنی یا ساج ( تابه مخصوص نون پختن ) و یا بهترین گزینه تابه های گرد سفالی خصوص نون پختن هستند که میتونید از شمال تهیه کنید یا در نهایت گزینه آخر داخل فر درست میکنند . من که روی تابه چدنی درست کرده بودم .چونه ها را پس از استراحت دوم با کمک وردنه که به آرد آغشته کردید و روی سطحی که آرد پاشی کردید نازک و گرد  پهن کنید. در طول کار همچنان روی چونهها را با پارچه پوشیده باشه چون خشک میشوند.


 چونههای نون را که باز کردید را بلند کنید کمی با کمک دو دست تکان دهید تا آردهای اضافی آن بریزد . خمیر را داخل تابه گرم شده یا ساج قرار دهید زیر حرارت را هم  متوسط کنید که خیلی زود نان ها میسوزد . خمیر در ابتدا شروع  به حباب زدن میکند یک طرف خمیر که رنگ گرفت سریع برگردونید تا طرف دیگه هم بپزد که شاید زیر یک دقیقه این اتفاق بیفتد پس باید درتمام مدت پخت کنارتابه باشید و مراقب باشید در کل بهتر هست نان لواش را دونفری بپزید یک نفر چونهها را باز کند و دیگری مسوول پخت نانها باشد .  یک پیشنهاد دارم بهتر هست که یک دستمالی که کمی چرب کردید کنار دستتان باشد که بعد از پختن هر نان سطح تابه را با آن پاک کنید تا آرد های اضافی که در آن هست بردارید چون همون آردهای اضافی باعث سوختن نان بعدی میشوند . بعد از پختن آنها را درون پارچه همانطور داغ بپیچید و پارچه را هم در ظرف دردار قرار دهید . 



توضیحات :
خیلی‌ از دوستان در مورد بهبود دهنده سوال می‌کنن باید بگم به انگلیسی‌ Bread improver میشه و نکته دیگه این که بهبود دهنده رو دوستان عزیزی که توی ایران زندگی‌ می‌کنن حتما باید توی آردها بریزند تا کیفیت آرد را بالا ببرند ولی‌ برای دوستانی که خارج از ایران زندگی‌ می‌کنن آرد هایی که اینجا استفاده میشه از کیفیت خوبی‌ برخوردار هستند و استفاده نکردن از بهبود دهنده مشکلی‌ ایجاد نمیکنه . همانطور که من در هیچ کدوم از نون هم که درست می‌کنم استفاده نمیکنم چون از کیفیت آردی که اینجا استفاده می‌کنم مطئمن هستم . 
نکته :

درنهایت باید بگم نان پختن کار راحتی نیست نیار به تجربه دارد که اگر علاقمند این کار هستید  با تکرار تجربه بدست میاد وبه قول معروف قلق اینکار دستتون میاد . قبل از اینکه دست بکار بشید این توضیحاتی که من در پست جداگانه اینجا گذاشتم در مورد هر انچه که در مورد پختن نان خوب باید دانست رو مطالعه کنید سپس دستبکار پختن نان شوید .


۱۹ نظر:

  1. ای استاد نان ، ای طباخ عزیزم ، عااالی شده ، حالا من بهبود دهنده نداره ، چه وکنم ؟ :)))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. تو که خودت استادی عزیزمممم .
      رزی جون مهم نیست عزیزم آردهای که ما استفاده می‌کنیم با کیفیت هستند ))))) بیشتر دوستانی که در ایران هستند باید از بهبود دهنده استفاده کنند چون از کیفیت آردشون مطئمن نیستنند .

      حذف
  2. دست گلت درد نکنه خانم عااالی شده

    پاسخحذف
  3. بجاى بهبود دهنده چى ميشه استفاده كرد مرسى از راهنمايى

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. رعنا جون جایگزین نداره عزیزم . نبودش هم هیچ اتفاقی‌ نمیفتی ))))) عزیزم اگر ایران هستید تمام لوازم قنادیها میفرشنند .

      حذف
  4. چه خوب و عالی ولی مشکل همه انگار این بهبود دهندست منم ندارم اینجام هنوز پیدا نکردم :)))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سالومه جون اصلا مهم نیست عزیزم چون آردهای که اینجا استفاده می‌کنیم با کیفیت هستند ))))))) بیشتر دوستانی که ایران هستند باید استفاده کنند چون از کیفیت آردی که استفاده می‌کنند خبر ندارنند .

      حذف
  5. Merci az in resepte ali man doros kardam ali shod

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می‌کنم دوست عزیز . نوش جونتون .

      حذف
  6. Mikhastam axe bezaram vali nemidonestam chejori mishe gozasht ba goshi omadam

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیزم شما میتونید من رو تو فیس‌بوک اد کنید به نام Arefeh soli و اونجا برای عکس رو بفرستید یا به ایمیلم yektabmw@yahoo.com بفرستید .

      حذف
  7. Salam,
    behbood dahande chie? 1 ghashoghe soup khori chang gram mishe?
    mamnoon.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ۱ قاشق سوپ خوری خمیر مایه تقریبا ۸ گرم میشه .

      حذف
  8. :) Ok , hame behbood dahande nadashtan, vali hanooz 1 ghashoghe soup khori moshkee inja to USA mese Iran ghashoghe soup khori andazash che ghad mishe?

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام رز عزیز .
      دوست عزیز منظورم از قاشق سوپ خوری قاشقی نیست که باهاش سوپ می‌خوریم !!!!! این اصطلاحی هست که به بزرگترین سایز قاشق مخصوص شیرینی پزی و آشپزی گفته میشه )))) این قاشق‌ها ۴تایی هست که به بزرگترین سایز اون قاشق سوپ خوری و به ترتیب قاشق چایی خوری و بعدی ۱/۲ قاشق چایی خوری و آخری هم ۱/۴ قاشق چایی خوری گفته میشود . که شما میتونید این قاشق‌ها را از لوازم قنادی یا در فروشگاهها قسمتی‌ که وسایل شیرینی پزی تهیه کنید . که شما میتونید که سمت راست وبلاگم قسمت Labels روی پیمانه‌های اندازه گیری کلیک کنید و عکس این قاشق‌ها را که من گذاشتم رو ببینید .

      حذف
  9. Salam, yek ghashoghe soup khori chand ghashoghe chayee khori khamir maye mishe

    پاسخحذف
  10. Ah thanks, I hadn't seen the earlier response. So you mean tablespoon by soup khori spoon. Thanks again. Stay warm it's snowing here.

    پاسخحذف