۱۳۹۴ تیر ۲۲, دوشنبه

شله زرد


مواد لازم : 
برنج            ۵۰۰ گرم 
شکر             ۱ کیلو 
گلاب            ۱/۵ پیمانه 
زعفران غلیظ آب شده            هر چی بیشتر بهتر 
پودر هل         به میزان لازم 
کره              ۱۵۰ گرم 
آب                تقریبا ۳ لیتر 
خلال بادام         ۱۵۰ گرم 
خلال پسته           برای تزیین به میزان لازم 
پودر دارچین        برای تزیین به میزان لازم



قبل از اینکه طرز تهیه را برای شما عزیزان بنویسم باید توضیح بدم که من حدود ۴ سال پیش هم دستور شله زرد ساده ( اینجا کلیک کنید و ببینید ) و شله زرد قالبی ( اینجا کلیک کنید و ببینید ) را در وبلاگم نوشتم ولی چون اندازه ها به پیمانه بود این بارشله زردی که درست کردم اندازه ها را با گرم درست کردم و اینجا مینویسم برای دوستانی که به اندازه گیری با ترازو عادت دارند .

طرز تهیه : 
بهتر این هست که برنج را از روز قبل خیس دهید توی این فاصله چند باری هم آب آن را عوض کنید ( نکته : دوستانی که در آلمان هستند میتونند از برنج مخصوصی شیر برنج که تو فروشگاه ها هست استفاده کنند و یا برنج باسماتی را کمی با کمک دو دست خورد کنید استفاده کنید ) . بعد از اینکه برنج خیس خورد همراه آب روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید  کف روی برنج را بردارید و مرتب هم بزنید در این مرحله کره را اضافه کنید . 


حرارت را متوسط کنید و همچنان هم بزنید تا برنج ته نگیرد . زمان دهید تا دانه های برنج خوب بپزد و نرم و له شوند . وقتی که برنج خوب له و پخته ( شکفته ) شد سپس شکر را اضافه کنید ( میزان شکر بسته به ذائقه خودتون میتونید کم یا زیاد کنید ) سپس خلال بادام ( که میتونید از ۲ ساعت قبل توی کمی گلاب بخیسانید که نرم شوند) را اضافه کنید . یادتون باشه مرتب با قاشق چوبی هم بزنید تا ته نگیرد . در این زمان گلاب و پودر هل و زعفران غلیظ آب شده را اضافه کنید و همچنان به هم زدن ادامه دهید . 


 اگر احساس كرديد شله زرد كمي سفت شده مي توانيد كمي آب جوش به آن اضافه كنيد و زمان میدهیم  تا شعله زرد خوب بپزد و غلیظ شود .حرارت را خاموش کنید در قابلمه را به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا به قول معراف کمی جا بیفتد سپس پس از این مدت در ظرفهای مورد نظرتون بریزید کمی که سرد شد روی آنها را به سلیقه خودتون با خلال پسته و خلال بادام و پودر دارچین و یا مثل من از گل محمدی خشک برای تزیین استفاده کنید .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر