۱۳۹۱ فروردین ۳۰, چهارشنبه

شیرینی نارگیلی


 مواد لازم :
شکر ۲۵۰ گرم
پودر نارگیل ۱۲۵ گرم
روغن مایه ۷۵ گرم
سفیده تخم مرغ ۳ عدد
 آب لیمو ترش ۱/۲ قاشق چایی خوری
وانیل ۱/۸ قاشق چایی خوری


طرز تهیه :
 ابتدا شکر و پودر نارگیل و نیمی از سفیده تخم مرغ و نیمی از روغن مایه و وانیل را با هم مخلوط کنید سپس ۲ بار در چرخ گوشت رد کنید یا میتوانید در دستگاه غذا ساز بریزید خوب میکس کنید این مخلوط را در قابلمه ریخته و رو حرارت بگذارید با قاشق چوبی مرتب هم بزنید تا کمی گرم شود در این موقع آب لیمو ترش و بقیه سفیده تخم مرغ و روغن مایه را با هم مخلوط کنید به مواد داخل قابلمه اضافه کنید سریع هم بزنید مواد را تا زمانی روی حرارت قرار دهید تا کاملا داغ شود اما مواظب باشید قل نزند به محض این که داغ شد از حرارت بردارید در ظرف دیگری ریخته بگذارید در دمای محیط سرد شود بعد در قیف ریخته در سینی فر با فاصله شکوفه بزنید در فر از قبل گرم شده با درجه ۱۷۰ سانتیگراد ۱۵ دقیقه قرار دهید زمانی که روی شیرینی ترکهای ریزی خورد و طلایی شد آماده است.


۳۱ نظر:

  1. عالی بود عارفه جون مرسی

    پاسخحذف
  2. درستششششش کردم همین الان....عاااااااالی...همینجور رو هوا می زدن اهل خونه :)))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ای جونم خوشحالم که دوست داشتید . نوش جونشون .

      حذف
  3. وای عارفه جون ،یعنی این دستورت دیگه آخرشه.من امروز درستش کردم خیلی عالی شد دقیقا مثل مال بیرون ،نه نه،بهتر از مال بیرون چون خیلی نرم بود.و یادآور دوران خوش کودکی.واقعا دستتون درد نکنه ،خیلی ممنون که این دستور رو در اختیارمون گذاشتید.
    عارفه جون ،من معمولا شیرینی ها رو کم شیرین دوست دارم شاید به خاطر این که مادرم قند داره ما همه به کم شیرین خوردن عادت کردیم ،شما فکر می کند که برای دفعه ی بعد من اگه از مقدار شکرش کم کنم خراب میشه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جونت ارغوان جون . خیلی‌ خوشحال شدم که دوست داشتی . نمیدونم ارغوان جون چون خودم تابحال اینکار رو نکردم ولی‌ حدس میزنم خراب بشه عزیزم .

      حذف
    2. ممنون از راهنمایی تون عارفه جون

      حذف
  4. عارفه جون ، شما دستور شیرینی گردویی رو ندارید ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نه ارغوان جون . ولی‌ عزیزم برات لینک وبلاگ دوستم رو میفرستم که خیلی‌ خوب درستش کرده عزیزم . همین لینک رو که برات میزارم کپی کن و تو گوگل پیس کن تا بهش برسی .
      http://honartabakhi.blogfa.com/post-121.aspx

      حذف
  5. عارفه جون ،اتفاقا من این دستور رو درست کردم چند روز پیش ولی خودش نبود،بافت و مزش فرق می کرد .من خیلی وقته شیرینی گردویی نخوردم ،شاید در سال های اخیر به علت گرونی این طوری شده باشه.شیرینی گردویی که من یادمه بافتی مثل قرابیه داشت یعنی بدون آرد یا پودر کیک ولی واقعا نمی دونم شاید اگه از کیک پودر شده ی وانیلی استفاده بشه مزش نزدیک تر باشه ،شیرینی گردویی نه اینقدر قهوه ای بود و نه مزه ی کاکائو می داد.البته این شیرینی هم خوب بود ولی خودش نبود.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ارغوان جون من دستور همکار خوبم خانم قاجار رو برات میفرستم یعنی‌ کارهای این خانم بینظیر از روی این درست کن عزیزم . همین جا برات کپی می‌کنم دستورش رو گلم .

      مواد لازم :
      پودر گردو 300 گرم یا 3 پیمانه
      سفیده تخم مرغ 300 گرم یا یک و یک چهارم پیمانه
      شکر 600 گرم
      آرد برنج 25 الی 30 گرم یا 3 ق.س
      سرکه 1 ق.س
      وانیل یک چهارم ق.چ
      جوش شیرین یک چهارم ق.چ
      پودر کاکائو در صورت دلخواه 1 ق.چ

      چگونگی تهیه:
      ابتدا گردو و شکر و نیمی از سفیده تخم مرغ را با هم مخلوط کنید. دو بار این مخلوط را چرخ کنید و یا به مدت 2 دقیقه داخل دستگاه غذاساز بریزید و سپس آن را با مابقی سفیده ها مخلوط کنید.
      در یک ظرف مناسب ریخته و روی اجاق گاز قرار دهید و با شعله کم و بسیار ملایم مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و مایه کاملا داغ شود. دقت کنید که مواد قل نزند. حداقل 30 دقیقه روی حرارت قرار دهید.
      زمانی که مایه کاملا روشن و روان و داغ شد آن را از روی حرارت بردارید. و سرکه را اضافه کنید. بعد از اینکه کمی خنک شد جوش شیرین و وانیل و آرد برنج را اضافه کنید و مایه را کنار بگذارید تا کاملا خنک شود. این خنک شدن باید در دمای محیط انجام شود نه در یخچال. سپس از مواد برداشته داخل قیف شیرینی ریخته و بلافاصله روی کاغذ روغنی داخل سینی بریزید. از ماسوره ساده بدون کنگره استفاده کنید. بعد بلافاصله داخل فر را از قبل گرم شده به مدت یک ربع قرار دهید. می توانید داخل مواد از یک قاشق چایخوری پودر کاکائو هم اضافه کنید.
      می توانید نیمی از گردو را برداشته و به جای آن خرده های کیک استفاده کنید.
      دمای فر 200 درجه سانتیگراد
      زمان پخت 15 دقیقه تا بیست دقیقه

      حذف
    2. وای عارفه جون دستتون درد نکنه ،این دستور خیلی معقول به نظر میرسه ،حتما خود خودشه.از همکار محترمتون هم بابت این دستور تشکر کنید .خیلی دستور کامل و همراه با همه ی جرئییات .من فکر کنم یکشنبه این دستور رو با نصف مواد درست کنم و خبرش رو بهتون می دم.خیلی ممنون از کمکتون.شما خیلی مهربون هستید عارفه جون

      حذف
    3. قربونت ارغوان جون . خانم قاجار همکار قدیمی‌ من وقتی‌ در مجله سرآشپز بودم هستنند و این خانم واقعا رسپیهاشون عالی‌ هستنند . من مطمنم خوب میشه گلم . من منتظر خبرت هستم .

      حذف
  6. عارفه جون ،من امروز درستش کردم ولی یه مشکلی پیش اومد.22 دقیقه روی گاز حرارت دادم ،مایعم غلیظ شد و من چون تو دستور قبلی دیده بودم که اگه غلیظ شد آرد برنج رو اضافه نکنید اضافه نکردم ،وقتی خنک شد سفت تر شد در نتیجه من با دست گوله کردم و تو سینی گذاشتم،شاید گوله هام بزرگ گذاشتم وشاید باید بیشتر تو فر می موند ولی چون تهش می سوخت درش آوردم یکم وسطش خام مونده و بسییار بسیار شیرین هستش یعنی نارگیلی در برابرش هیچه.ولی من نصف گردو و شکر رو با هم مخلوط کردم و کنار گذاشتم که دوباره یه روز دیگه درست کنم این دفعه سر یک ربع بر می دارم که مایع روان بمونه.ولی با این حال که شیرینه خیلی ولی مزش خیلی خوبه ،همون مزه ی قدیمی رو می ده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ارغوان جون مرسییییییی که تجربه خودت رو به من گفتی‌ . ولی‌ اگه یادت باشه مال قنادی هم یکم نرم بود میخوردیم خیلی‌ کم چسبندگی داشت .

      حذف
    2. آره راست می گید ولی من این دفعه خودم خراب کردم و مشکل از دستور نبود و نصف گردو و شکر دستور رو که نگه داشتم این دفعه با دقت درست می کنم و حتما عالی می شه .بازم ممنون که دستور رو در اختیارم گذاشتید

      حذف
    3. خواهش می‌کنم ارغوان جونم . موفق باشی‌ عزیزم .

      حذف
  7. من امروز میخوام درست کنم خدا کنه خوب بشه.....

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ایشالا که خوب شده باشه عزیزمممممممممم .

      حذف
  8. binahayt mamnoonam aali shod


    پاسخحذف
  9. سلام
    براي طرز تهيه اين شيريني حتما بايد مواد اوليه چرخ بشه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نه من خودم چون چرخ گوشت ندارم با غذا ساز اینکار رو میکنم ( مخلوط میکنم )

      حذف
  10. چرا جواب نميدين؟😔

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیز دیر جواب میدم !!!!! من یکی از کارهام وبلاگ نویسی هست برای همین معمولا چون در طول هفته درس میخونم و بچه داری و وووو ..... آخر هفته ها باز اعر وهت کنم جواب سوالها رو میدم . شرمنده

      حذف
  11. خيلي ممنون كه جواب دادين. ببخشيد اخه در روز چند بار ميومدم ميديدم كه جواب دادين بعدش نااميدانه... بازم خيلي ممنون و عذر ميخواهم

    پاسخحذف
  12. اگر سفیده تخم مرغ گرم بشه ک میپزه

    پاسخحذف