۱۳۹۱ مهر ۲۳, یکشنبه

خلال پرتقال یا نارنج شیرین


مواد لازم :
خلال خشک پرتقال یا نارنج     ۱۰۰  گرم 
شکر      ۱ کیلو 
آب         ۳ پیمانه



طرز تهیه :

ابتدا بگم این خلال شیرین شده برای مرصع پلو یا شیرین پلو و یا اینکه به عنوان یک مربا خوشمزه همراه کره برای صبحانه مصرف کنید .
برای خشک کردن پوست پرتقال یا نارنج باید وقتی پرتقال یا نارنج را میل کردید سفیدی داخل پوستها را کاملا بردارد چون بودن آنها باعث تلخی میشود یا با چاقو بتراشید یا اینکه به آرامی آنها را رنده ریز کردن بردارید بطوری که به پوست نارنجی آسیبی نزنید . سپس با قیچی به صورت نوارهای یکسان برش بزنید . سپس روی شوفاژ یا سبزی خشک کن و یا زیر نور آفتاب خشک کنید . برای این میگم خشک کنید سپس استفاده کنید چون هر دفعه که پرتقال یا نارنج میل میکنید به همون صورت که گفتم آماده کنید چون به صورت تازه نگه داشتن برای مدت طولانی خراب و تلخ میشود تا حجم قابل مقایسه ای بدست آید سپس دست بکار شوید برای شیرین کردنشون .
برای گرفتن تلخی خلال پرتقال یا نارنج یا مرکباتی دیگر که در این دسته قرار دارند باید از شب قبل یا ۶ تا ۸ ساعت قبل در آب سرد بخیسانید در این مدت خیساندن چند مرتبه آب آن را عوض کنید . سپس آب آن را آبکش کنید قابلمه ای را با آب سرد پر کنید خلالها را درون آن ریخته حال روی حرارت زیاد قرار دهید بعد از اینکه به جوش آمد آبکش کنید دوباره با آب سرد خلالها را روی حرارت قرار دهید و پس از به جوش آمدن آبکش کنید در مجموع باید اینکار را ۳ بار انجام دهید تا کاملا تلخی آن گرفته بشه . 
حال شکر را به همراه ۳ پیمانه آب در قابلمه لعابی بریزید روی حرارت قرار دهید تا شکر حل و کمی قوام بیاد سپس خلالهای تلخی گرفته را به آن اضافه کنید تا شیرین شوند در این مرحله برای خوشرنگ شدن میتونید کمی زعفران آب شده اضافه کنید . وقتی از حرارت برداشتید کمی که خنک شد برای جلوگیری از کپک ، به اندازه نوک قاشق چایی خوری جوهر لیمو یا ۱ قاشق سوپ خوری آبلیمو به آن اضافه کنید . برای درست کردن اون گلها که خیلی به تزیین مرصع پلو و شیرین پلو کمک میکنه و خوشگلشون میکنه بگم من به همون صورتی که برای خلالها گفتم اینها را خشک و شیرین کردم فقط بعد ازاینکه پوست سفید داخل را رنده کردم نوار را به صورت گل پیچیدم وبا خلال دندان فکیس کردم به همون صورت خشک و شیرین کردم در آخر خلال دندان را در آوردم .
نکته : برای آماده شدن شهد کمی از آن را برداشته پس از کمی سرد شدن بین انگشت شست و اشاره قرار داده کمی که کشدار شده بود شهد آماده هست . اگر قوام شهد زیاد شود باعث شکرک زدن میشود .


۱۰ نظر:

  1. دلم برای تابلوهای خوشگلت تنگ شده بود عارفه جونم..بی نظیره..واقعا خوشگله..مرسی خانوم خوش سلیقه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسیییییییییی هانیه جونم . لطف داری گلم من دارم پیش شما دوستای هنرمندم شاگردی می‌کنم .

      حذف
  2. خیلی زیبا و خوشمزه و خوش عطر و بوووو مرسی دوست هنرمندم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می‌کنم لیلا جون . لطف داری عزیزم .

      حذف
  3. مرسی عارفه جان از دستور ، باید همت کنم و بدرستم ، رنگ و روش حررررف نداره

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسیییییییییی رز جون . از الان نوش جونتون عزیزم .

      حذف
  4. به به عارفه جون دستت درد نكنه عزيزم ***

    پاسخحذف
  5. بسیار زببا ممنون از شما

    پاسخحذف