۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۷, پنجشنبه

ترش تره گیلانی


مواد لازم : 
سبزی ( تره , گشنیز , جعفری , شوید , اسفناج , نعنا , خالواش , چوچاق  )     ۱ کیلو 
برنج    ۱ قاشق سوپ خوری 
سیر    ۱ بوته 
آب     ۱ پیمانه 
آب نارنج یا آب لیمو یا آب غوره     ۱/۲ پیمانه 
تخم مرغ      ۳ عدد 
نمک و فلفل و زردچوبه      به میزان لازم 


طرز تهیه : 
قبل همه چیزی این رو بگم این خورش واقعا خوشمزه هست من موندم یکمی سبزی و یک حبه سیر رو یه چند تا تخم مرغ چطور میتونه همچین مزه فضایی داشته باشه ؟؟؟؟؟
من دو روش تهیه رو برای شما عزیزان میزارم که هردومدلش در گیلان طبخ میشود . در ابتدا باید در مورد سبزی کمی توضیح بدهم که اصلا سخت نگیرید این خورش رو حتی با اسفناج خالی هم میتونید درست کنید !!!! منظورم اینه که خودتون رو در گیراین نکنید که الان مثل چوچاق یا خالواش ندارم پس نمیتونم ترش تره درست کنم !!!!! این سبزیهایی که من در مواد لازم گفتم به صورت اورجینال این غذا هست اما اضافه کنم بعضیها برگ چغندرهم میریزند . ولی چیزی که من استفاده کردم بر اساس داشتهای یک غربت نشین که دستش از سبزیهای محلی کوتاهه ( تره فرنگی , گشنیز , اسفناج , کمی نعنا , کمی جعفری و چوچاق خشک ) یک نکته ای که اینجا باید اضافه کنم اینه که من همیشه اینجا به سبزی تازه دسترسی ندارم پس غنیمت میشمرم هر وقت سبزی میگیرم کمی بیشتر که چند بسته هم فریزر بزارم و هم ناخوسته این اتفاق میفته خوب دخترم غذای ایرانی نمیخوره میمونه من و همسر جان که ۱ کیلو سبزی فکر کنم به ما ۲ یا ۳ بارخورشت میدهد !!!!! خوب چیکار میکنم سبزیها رو درشت خورد میکنم در قابلمه میریزم و روی حرارت متوسط میزارم تا حدی که آب سبزی خشک بشه وبعد از سرد شدن برای فریزر بسته بندی میکنم اگرشما سبزی تازه در دسترس دارد این مرحله رو انجام ندهید بعد از خورد کردن به خورشت اضافه کنید.....


خوب حالا بریم برای طرز تهیه :
در ابتدا برنج را به همراه آب بگذارید بپزد دقیقا کاری که برای شعله زرد میکنید تا اندازه ای که برنج له شود سپس سبزها را اضافه کنید من معمولا ۲حبه سیر له شده همراه سبزی میریزم . آب نارنج یا غوره یا آب لیمو را هم اضافه کنید ( برای چاشنی در صورتی که به آلوچه ترش شمالی دسترسی دارد هم میتونید بریزید )  سپس نمک و فلفل را هم اضافه کنید در قابلمه را بگذارید و تقریبا ۱ ساعت با شعله کم زمان دهید تا خورش شما جا بیفتد . بعد از اینکه خورش جا افتاد سیر داغ درست کنید و به قابلمه خورش اضافه کنید هم میتونید در این مرحله تخم مرغ را در سیرهای سرخ شده بشکنید و به خورشت اضافه کنید وهم میتوبنید وقتی سیر داغ را اضافه کردید تخم مرغ را در خورشت بشکنید یکمی که خودش را گرفت فقط با قاشق یکباراز وسط تخم مرغ رد کنید یعنی خورد نکنید در خورش شکل بهترش اینه که درسته باشه و هم میتونید در یک ظرفی تخم مرغ ها را بشکنید با چنگال هم بزنید و بعد به خورش اضافه کنید .......... این هم سه مدل روش مختلفی که تخم مرغ را به ترش تره در گیلان جان اضافه میکنند .



مدل دیگر پخت ترش تره این هست که : سیرها را له کنید و در روغن سرخ کنید زردچوبه بزنید تا خوش رنگ بشه ( اگر میخواهید تخم مرغ را در سیر بشکنید و به خورش اضافه کنید همینجا سیر را پس از سرخ شدن نصف کنید ) بعد از اینکه سیرها سرخ شدند سبزیها را اضافه کنید کمی تفت دهید سپس برنج و آب را بریزید . به آن چاشنی ( آب لیمو , آب غوره یا آب نارنج ) و نمک و فلفل را اضافه کنید و باقی ماجرا مثل دستور بالا ادامه پیدا میکند . 

نکات : 
۱- ترش تره اصل و اصیل مثل همه خورش های گیلانی در گمج پخته میشود . 
۲- این غذا به صورت اصیل و سنتی و گیلانی به همراه ماهی شور یا ماهی کولی سرخ شده و ترب و خیار و ماست و کته میل میشود . 
۳- حالا اینجانب با بضاعت غربت نشینی با تربچه و خیار و ماست و سیر و ماهی لاکسی که خورد شده هست و طعم ماهی دودی رو میده سرو کردم .
۴- من میدونممممم و مطمنم در شهرهای مختلف گیلان ترش تره رو به روش های متفاوتی درست میکنند این دو روش که گفتم من فقط بلدم و درستش میکنم خوشحال میشم روش های دیگه رو کامنت بزارید و به ما یاد بدهید . 


۳ نظر:

  1. آخ که من کشته مرده این غذام
    تینا رو که باردار بودم ویار ترش تره داشتم هر روز به مامانم میگفتم ترش تره درست کن
    منم مثل شما درست میکنم عزیزم همین شیوه اخری که توضیح دادی ولی مادربزرگم که اصالتا فومنی هست توش گوجه هم خرد میکنه و میریزه که من اصلا دوست نمی دارم ...ترش تره باید سبز باشه به به دستت طلا

    پاسخحذف
  2. سلام
    ما هه مثل شما درست مي كنيم با اين تفادت توش باقلي مازندراني يا عدس هم مي ريزيم .

    پاسخحذف
  3. وای عاشقشم عارفه جان ، مادرشوهر من خیلی خوب درست میکنم و با روش دومت همیشه درست میکنه که دستورش رو هم من اینطور گذاشتم ، مدتهاست که درست نکردم، عجیب من رو به هوس انداختی مادر جان ، دست گلت درد نکنه خوشگله

    پاسخحذف