۱۳۹۴ تیر ۱۶, سه‌شنبه

حلوای شیر


مواد لازم : 

آرد          ۲ پیمانه 
شکر      ۳ و ۱/۲ پیمانه 
روغن مایع        ۱ پیمانه 
کره         ۵۰ گرم 


شیر      ۴ پیمانه 
گلاب      ۳/۴ پیمانه 
زعفران غلیظ آب شده         به میزان لازم پودر یا عرق هل       به میزان لازم



طرز تهیه :

در ابتدا شیر و زعفران و شکر ( میتونید اگر کم شیرین تر دوست دارید ۱/۲ پیمانه را حذف کنید ) را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت قرار دهید . آرد را هم در قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت کم قرار دهید .



قبلا هم گفتم مرحله تفت دادن آرد در حلوا پختن کمی صبوری میخواهد که حلوای شما کیفیت خوبی داشته باشد . پس خوب آرد را با حرارت کم تفت دهید در این حین مدام آرد را با قاشق چوبی هم بزنید
 تا زمانی که رنگ آرد قهوه ای شود  و بوی خامی آرد هم گرفته شود .



پس از اینکه آرد خوب تفت دادید یکبار الک کنید سپس دوباره به قابلمه برگردانید کره و روغن مایع را به آن اضافه کنید . 


در این مرحله هم باید شما آرد را دوباره با همون حرارت کم در روغن و کره که ریختید روی آن تفت دهید تا رنگ آرد تیره تر شود .


شیر و شکری که روی حرارت ملایم گذاشتید باید فقط در حد حل شدن شکر بماند از حرارت بردارید و به آن عرق یا پودر هل و گلاب را اضافه کنید و کنار بگذارید تا شربتی که درست کردید سرد شود . وقتی آرد خوب در روغن تفت دادید حالا شربت سرد شده را کم کم و در دو مرحله اضافه کنید ( توی این مرحله باید نفر دومی کمک باشد که یکی سریعا هم بزند و یکی شربت را بریزد ...... چنین شد که دیگه کسی نماند که از این مرحله عکس بندازد ) .


وقتی که کم کم و نصفی از شربت را ریختید باید همزمان یکی هم بزند تا خوب به خورد آرد برود سپس مابقی شربت را هم اضافه کنید و هم بزنید تا حلوا سفت و یکدست شود و هم حلوا از قابلمه جدا شود بهتر این هست در این مرحله شما دوطرف دسته قابلمه را بگیرید و مثل تاب تکونش دهید به صورتی که حلوا به دو طرف دیواره قابلمه بخورد....... تا این جوری خوب حلوا جا میوفته و به اصطلاع به روغن میفتد . این حلوا به سلیقه من که خیلی خوشمزه بود به خاطر داشتن شیر بهتره که در یخچال نگهداری شود .



این ویدئو که در زیر مشاهده میکنید روش تزیین حلوا هست که در بالا میبینید هست .


۴ نظر:

  1. به به چه عالی من عاشق حلوا هستم ولی از همون مرحله تفت دادن ارد فراری هستم :))))
    نمی دونستم میشه ویدیو هم اینجا اپلود کرد چه خوب ...اول دانلودش میکنی و بعد اپلود میکنی توی وبلاگ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شادی جون با موبایل فیلم گرفتم و بعد دانلود کردم روی لبتاب ...... برای آپلود کردنش هم باید اون بالا خط اول که عکس کلاکت فیلم رو داره رو بزنید و مثل عکس آپلود کردن از فایلی که دانلودها اونجا میره فیلم مورد نظرت رو انتخاب کنی خیلی راحت هست ..........

      حذف
  2. وای که خیلی عالی و زیبا شده . دستتون درد نکنه عارفه جون <3 نوش جونتون باشه

    پاسخحذف