۱۳۹۴ آبان ۲۳, شنبه

دانمارکی گردویی


مواد لازم براى خمير : 
آرد          ٥٠٠ گرم
خمير مايه فورى           ١ قاشق سوپ خورى ( نصف يك عدد تازه و يا يك بسته خشك )
شكر          ٧٥ گرم
نمك           ١ قاشق چايى خورى
كره            ٧٥ گرم 
زرده تخم مرغ            ١ عدد 
شير ولرم               ٢٥٠ ميلى ليتر 


مواد لازم براى داخل خمير :
شكر        ١٢٠ گرم 
سفيده تخم مرغ          ١ عدد 
گردوى پودر شده         ١٥٠ گرم 
پودر دارچين            ١/٢ قاشق چايخورى
پودر زنجبيل و پودر ميخك و پودر جوز هندى     از هركدام ١/٤ قاشق چايخورى

طرز تهيه :
 ابتدا پودر خمير مايه را در شير ولرم و دو قاشق از شكر و نیمی از نمك را به آن اضافه كنيد روى ظرف را بپوشانيد و در جاى گرم به مدت ١٥ دقيقه قرار دهيد تا خمير مايه عمل كند يعنى پف كند . در ظرف مناسبى آرد و باقى شكر و نمك و زرده تخم مرغ و كره را اضافه كنيد و كمى هم بزنيد سپس به آن شير ولرم را كم كم اضافه كنيد و مخلوط كنيد سپس خمير را خوب ورز دهيد  خمیر را بعد از اینکه ورز دادید و یکدست شد سپس با وردنه بازکنید سپس ۳ بار تا کنید و دوباره وردنه بکشید تا پهن شود باز برعکس جهت قبل ۳ بار تا کنید و وردنه بکشید.


اگر خمیر را یک چهار گوش در نظر بگیریم با هرچهار طرف خمیر اینکار را انجام دهید یعنی هر دفعه خمیر را بچرخونید ودر جهت برعکسی که تا کردید وردنه بکشید اینکار به بهتر شدن کیفیت خمیر دانمارکی کمک میکند . 
سپس خمير را چانه بگيريد در ظرف چرب شده قرار دهيد روى خمير را هم با چاقو يك + بزنيد روى ظرف را خوب بپوشانيد و در جاى گرمى به مدت ١/٥ ساعت استراحت دهيد . 
در اين فاصله مواد ميانى را درست كنيد به اين صورت كه پودر گردو را در ظرفى ريخته به آن پودر دارچين ، پودر زنجبيل ، پودر ميخك ، پودر جوزهندى را هم اضافه و مخلوط كنيد . سفيده تخم مرغ را هم ريخته و خوب هم بزنيد تا يكدست شوند.

بعد از اينكه خمير استراحت كرد دوباره خمير را كمى ورز دهيد . سپس خمير را دو قسمت كنيد روى سطح مناسبى كمى آرد بپاشيد يكى از خمير ها را به كمى وردنه به قطر تقريبا يك تا يك و نيم سانت باز كنيد سپس مواد ميانى وا روى آن پهن كنيد كاملا همه جاى خمير خوب پخش كنيد سپس خمير را از دو طرف به نيمه وسط تا كنيد دوباره يك طرف خمير را روى يك نيمه ديگه خمير بياوريد ( مثل شكل بالا ) يعنى خمير سه تا ميخورد . سپس به وسيله چاقو تقريبا با فاصله ٥ يا ٧ سانت برش دهيد .


در سينى فر كاغذ روغنى قرار دهيد شيرينى ها را با فاصله روى آن بچينيد به دلخواه ( رومال زرده تخم مرغ + كمى روغن مايع + كمى شير + كمى زعفران آب شده همه را با هم مخلوط كنيد و با برس روى شيرينيها بماليد و روى آنها كنيد بپاشيد ) بهتر اين هست كه سينى شيرينى ها ١٥ دقيقه در جاى گرامى استراحت دهيد تا دوباره خمير استراحت كند و بعد آن را در فرى كه از يك ربع قبل به درجه ١٨٠ سانتيگراد روشن كرديد و گرم شده به مدت تقريبى ٣٠ تا ٤٥ دقيقه قرار دهيد تا روى شيرينى ها طلايى رنگ شود .
براى درست كردن خمير بايد نكاتى رعايت شود بهتر از قبل درست كردن خمير اين قسمت را ( هر آنچه كه در مورد پخت نان خوب بايد دانست ) را مطالعه كنيد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر