۱۳۹۱ تیر ۱۸, یکشنبه

ماهی‌ سفیددددددد شکم پر



مواد لازم برای داخل  شکم ماهی :
سبزی معطر( جعفری ، نعنا ، چوچاق ، انار ریژه ، اوجی ) پاک شده  ۳۰۰ گرم 
مغز گردو ۱۵۰ گرم 
رب انار  ۴ قاشق سوپ خوری  سر پر
پیاز ۱ عدد 
سیر ۴ حبه 

تخم ماهی سفید ۱ عدد ماهی ( در صورت دسترس )
زرشک یا الو  به میزان لازم 
نمک و فلفل  به میزان لازم  آب نارنج و رب نارنج  به میزان لازم
ماهى سفيد يا درصورت دردسترس نبودن ماهی قزل آلا 


طرز تهیه :
دوستان عزیزم سبزیهایی که توی این دستور گفتم مخصوص شمال ایران هست  اگر در دسترس نبود از سبزیهایی مثل ( جعفری ، گشنیز ، کمی شوید ، نعنا ، ریحان ) استفاده کنید . سبزیها رو همراه پیاز و سیر چرخ کنید یا در غذا ساز ریخته و با هم مخلوط کنید . خیلی کم در ماهیتابه روغن مایع ریخته روی حرارت قرار دهید کمی که گرم شد سبزی چرخ شده را در آن ریخته و سرخ کنید نباید زیاد سرخ شود سپس به آن مغز گردو آسیاب شده و زرشک یا الو ( به دلخواه ) و تخم ماهی ( درصورت دردسترس ) و نمک و فلفل و رب انار را اضافه کنید خوب هم بزنید و مخلوط کنید کمی با هم تفت دهید سپس از حرارت بردارید این مرحله تفت دادن سبزی را به دلخواه میتوانید انجام دهید.


ماهی را که پولکهای ان را پاک کردید و شستید خوب خشک کنید به بدن و داخل شکم ماهی نمک و فلفل و آب نارنج يا آب ليمو بزنید توی اون رو با مواد سبزی پر کنید با نخ و سوزان بدوزید . توی این مرحله هم میتونید توی سینی فر فویل بگذارد روی آن رو چرب کنید ماهی روی اون قرار دهید سینی را در فرقرار دهید تا ماهی بپزد و یا اینکه داخل ماهیتابه روی گاز سرخ کنید و یا یک روش رژیمی اون اینکه توی ماهیتابه های که فکر کنم به هپی کال معروف هستند که بدونه روغن بگذارید و روی شعله گاز بپزید .


 توی هر کدوم که پخت را انجام دادید باید در اواخر پخت اگر در دسترس داريد ( من كه نداشتم 😉 ) برس رب نارنج را به بدن ماهی بزنید تا خوب مزه دار شود . در صورت دسترس نداشتم ماهى سفيد ( مثل من كه تو عكس مبينيد ) از ماهى قزل آلا يا ماهى هاى در دسترس ديگه هم ميتونيد استفاده كنيد .



۸ نظر:

  1. دستت درد نکنه عارفه جان, من و یاد یکی از بهترین دوستام انداختی که تو دوره دانشجویی یه ماهی سفید شکم پر رو دوتایی با هم خوردیم, صداشم در نیاوردیم:)))) یادش بخیر***

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی‌ ممنون لاله جون . واقعا دوران دانشجویی یکی‌ از بهترین دوران زندگی‌ هست با کلی‌ خاطرات خوب و فراموش نشدنی‌ .

      حذف
  2. عارفه جون چه کردی.....بسیار خوشمزه به نظر می اد. من که هنوز شام هم نذاشتم و نشستم اینترنت بازی می کنم خودت تصور کن که چه حالی بهم دست می دهع این عکسا رو می بینم...... دستت درد نکنه گلم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ای جونم شف عزیزم . والا خودم هم میبینم دلم می‌خواد این عکس از آرشیو ایرانم بود خودم هم طاقت دیدنش رو ندارم .

      حذف
  3. سلام عارفه جان، عالی بود. :)
    لطفا غذاهای شمالی بیشتری بهمون یاد بده. من عاشق غذاهای شمالی هستم.
    (الهام)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام به روح ماهت عزیزم .
      چشم حتما اگه مواد اولیه در دسترس من باشه درست می‌کنم عزیز دلم . در ضمن خیلی‌ هم در مورد دوست داشتن غذاهای شمالی خوش سلیقه هستی‌ . واقعا خوشمزه هستند .

      حذف
  4. سلام عارفه جون بالاخره تونستم برایت مسیج بگذارم.به به من عاشق این ماهیم.مخصوصا شکر پرممنون خانمی. عارفه جون مالاتا همین غذاست؟ یا فرق میکنه؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلامممممممم مژگان جون . خیلی‌ خوش امدی گلم . نه عزیزم مالاتا یک داستان دیگه‌ای داره با ماهی‌ شکم پر متفاوت هست .

      حذف