۱۳۹۳ آبان ۱۱, یکشنبه

خورشت فسنجان


مواد لازم :
مغز گردوی آسیاب شده     ٣٥٠ گرم
ران مرغ     ١/٥ کیلو
پیاز    ١ عدد
رب انار   به میزان لازم
نبات یا شکر   به میزان لازم
نمک و فلفل و زردچوبه    به میزان لازم


 طرز تهیه :
در ابتدا باید بگم که میدونم همه شما عزیزان بهتر از من این خورشت رو بلد هستید ولی من فقط به درخواست یک عزیزی دستور پخت این خورشت اصیل و خوشمزه ایرانی رو اینجا میزارم .
پیاز را رنده ریز و سرخ کنید وقتی که طلایی شد کمی زرچوبه را بیفزایید سپس گردوی آسیاب شده را ریخته و تفت دهید به آن مقدار مناسبی آب سرد که نباید خیلی باشد بهتر این هست که کم کم و در چند مرحله اضافه کنید . زیر حرارت را کم کنید و زمان دهید تا خورشت بجوشد و در این فاصله به خورشت هر نیم ساعت یک تیکه یخ اضافه کنید اینکار باعث میشود گردو روغنش را خوب پس دهد به قول معروف به روغن بیفتد . در این فاصله مرغ را به قطعات دلخواه در آورید و به آن نمک و زرچوبه و فلفل بزنید و در روغن سرخ کنید .


وقتی که گردو رنگش تغییر کرد و به روغن افتاد مرغ های سرخ شده را به همراه رب انار اضافه کنید . زمان دهید تا خورشت شما جا بیفتد در این فاصله از خورشت تست کنید و میزان ترشی و شیرینی این غذا کاملا ذائقه ای هست که ما شمالیها ترش را میپسندم و سایر نقاط ملس رو به شیرین .... که میتونید با انداختن یک تیکه نبات میزان ترشی و شیرینی این خورشت را تنظیم کنید . نکته دیگه اینکه به نظر شخصی من این خورشت اصیل و خوشمزه بهتر هست که با ماکیان و پرندگان مثل مرغ , بوقلمون , اردک , کبک , غاز ..... درست بشه تا با گوشت !!!! نکته دیگه اینکه میتونید برای غلظت خورش به اندازه ٣ قاشق سوپ خوری پوره کدو حلوایی به آن اضافه کنید و همینطور برای خوشمزه شدن خورشت میتونید کمی پسته هم به همراه گردو آسیاب کنید .



۱ نظر:

  1. من عادت دارم یک عدد "به"رنده شده رو هم همراه پیاز و گردو اضافه کنم. اینکار گرمی گردو رو خنثی کرده و خوشمزه تر و مایه دارتر میشه!

    پاسخحذف