۱۳۹۴ آذر ۲۴, سه‌شنبه

پشت زیگ


مواد لازم : 
كنجد      ١/٢ پيمانه 
شكر       ١/٢ پيمانه 
گردو       به ميزان دلخواه 



در ابتدا بايد بگم پشت زيك رو در بعضى شهرهاى مازندران و شهميرزاد ( شهری در استان سمنان ) براى شب يلدا و حتى براى شبهاى بلند و سرد زمستون درست ميكنند و در شب نشينهاى شبانه همراه چاى براى مهمون سرو ميكنند . پس اين يكى از تنقلات بايد شب يلداى ما هست .


 طرز تهيه : 
بسياررر راحت هست ولى خوشمزه !! براى درست كردن پشت زيك ميزان شكر و كنجد مساوى هست مثلا اگر دو قاشق كنجد استفاده كرديد حتما كنجد هم دوقاشق بايد باشد و همينطور هم استفاده از گردو به دلخواه هست نه اينكه كه از بايدهاى پشت زيك باشد .
همينطور كه در عكس زير مبينيد بايد شكر را در ماهتابه مناسبى بريزيد و حتما بايد حرارت كم باشد تا كاراملى كه درست ميشود نسوزد و تلخ مزه نشود . مبينيد كه شكر از وسط ماهيتابه شروع به آب شدن كرده در اين مرحله كمى ماهتابه را تكان دهيد تا كمى شكر جابجا شود و حرارت به همه جا برود .

در اين فاصله كه كارامل درست ميشود شما در ماهتابه مناسبى كنجد را بريزيد و به اصطلاح كمى بؤ دهيد تا بوى خامى آن گرفته شود باعث ميشود پشت زيك خوشمزه ميشود . تخته كار رو كمى چرب كنيد مغز گردو را بريزيد كمى وردنه روى آن بكشيد تا كمى پرس شوند . حالا كنجد بو داده را به كارامل درست شده اضافه كنيد حرارت را خاموش كنيد . نكته در خوب شدن پشت زيك سرعت عمل داشتن در اين مرحله هست سريعا كنجد رو كه با كارامل مخلوط كرديد را روى گردوها روى تخته بريزيد و وردنه را هم كمى چرب كنيد و خوب وردنه بكشيد تا نازك شود و سپس برش دهيد و نوش جان كنيد .


۳ نظر:

  1. سلام عارفه جون چه کردی خانوم!!
    من بعد از یه عالمه دوباره برگشتم :)

    پاسخحذف
  2. سلام عارفه جان، خوبی سلامتی؟ چرا اینستاگرام نیستی؟؟ خیلی از دوستات نگرانت هستن و کامنت میذارن. امیدوارم خوب و خوش باشی

    پاسخحذف