۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

هلیم بادمجان


مواد لازم :
گوشت گردن یا سر دست گوسفندی ۵۰۰ گرم
بادمجان ۱/۵ کیلو
برنج ۱/۴ پیمانه
لوبیا سفید یا عدس ۱/۴ پیمانه
کشک ۳۵۰ گرم
نعنا داغ ، سیر داغ ، پیاز داغ از هر کدام ۴ قاشق سوپ خوری
گردوی پودر شده ۱/۵ قاشق سوپ خوری
زعفران دم کرده ۱/۲ قاشق چایی خوری
زرد چوبه و نمک و فلفل به میزان لازم


طرز تهیه :
برای شروع کار ابتدا بادمجانها را پوست بگیرید و ورقه ورقه کنید با قلمو دو طرف هر ورقه بادمجان رو کمی‌ ماست بمالید ( تعجب نکنید دوستان عزیز بله ماست این کار باعث میشود که بزرگترین مشکل بادمجان سرخ کرده که همان جذب روغن زیاد هست برطرف شود . اینکار را با تضمین من انجام بدهید ) وقتی‌ تمام بادمجانها را به قول معروف ماست مالی کردید در ظرف در دار قرار داده و در یخچال به مدت ۲ سأعت بگذارید . سپس بادمجانها را در روغن فراوان سرخ کنید می‌بینید که جذب روغن توسط بادمجان خیلی‌ کمتر میشود .


گوشت گردن یا سر دست گوسفندی را همراه ۱ عدد پیاز ، ۱حبّه سیر ، یک ساقه کوچک کرفس ، ۱ عدد هویج متوسط و یک تکه فلفل دلمه‌ای ، یک تکه چوب دارچین و فلفل سیاه ( تمام این مواد باعث میشود بوی ضخم گوشت گرفته شود ) همراه آب روی حرارت متوسط قرار دهید تا خوب پخته شود . برنج و لوبیا سفید را از ۳ ساعت قبل خیس کنید اگر عدس استفاده می‌کنید نیم سأعت قبل از پخت خیس کنید کافی‌ هست.


در یک قابلمه مناسب بادمجان سرخ شده و آب گوشت که صافی‌ کردید ( که فقط آب گوشت بدونه مخلفات داشته باشید ) و برنج خیس خورده و لوبیا سفید یا عدس خیس خورده روی حرارت قرار دهید تا پخته شوند سپس پیاز داغ و زردچوبه ،کمی‌ نمک ، فلفل سیاه کمی‌ و کمی‌ سیر داغ و نعنا داغ را اضافه کنید به قابلمه تمام مواد را با گوشت کوب برقی یا دستی‌ یا غذاساز خوب له‌ کنید .


سپس گوشت پخته شده را که به گوشت کوب دستی به حالت کشیدن بکوبید تا ریش ریش شود به قابلمه بادمجان له‌ شده اضافه کنید دوباره با هم با گوشت کوب بکوبید که گوشت‌ها به خورد بادمجانها برود . سپس کشک را رقیق کنید ۲۰ دقیقه بجوشانید . قابلمه بادمجان و گوشت را روی حرارت متوسط قرار دهید وقتی‌ ریز جوش آمد کشک را اضافه کنید وقتی‌ به غلظت دلخواه شما رسید آماده هست . وقتی‌ در ظرف سرو ریختید روی آن را روی آن را با زعفران و مغز گردوی پودر شده تزیین کنید .
دوستان برای دیدن طرز تهیه  نون بربری که کنار هلیم بادمجون میبیند به اینجا ( نان بربری ) بروید .


۲ نظر:

  1. سلام از سایت خوبتون وزحماتتون سپاسگزارم،یه سوال بعد 2ساعت که بادمجونارو یخچال گذاشتیم همینطوری که ماست مالیدیم سرخ کنیم ?اصلا خشک میشه ?

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نه عزیزم خشک نمیشه چون بادمجون آب میندازه ماست روش خشک نمیشه .

      حذف