۱۳۹۳ تیر ۳۰, دوشنبه

نان سیر و جعفری


مواد لازم :
آرد   ٦٠٠ گرم
آب    ٣٠٠ گرم
مایه خمیر خشک   ١ قاشق سوپ خوری ( ٧ گرم )
شکر   ١/٢ قاشق چایی خوری
نمک   ٢ قاشق چایی خوری
کره    ٥٠ گرم
مواد داخل نان :
سیر ٥ حبه
پیاز کوچیک   ١ عدد
جعفری خورد شده    ٢ قاشق سوپ خوری سر پر
کره   ١٢٠ گرم
نمک   ١ قاشق چایی خوری


طرز تهیه :
در ابتدا بگم من این نون خیلی خیلی خوشمزه رو از مهناز خانوم عزیز نویسنده وبلاگ شکلات سیاه یاد گرفتم که همینجا هم ازشون تشکر میکنم .
تمام مواد خمیر را مخلوط کنید سپس ورز دهید خمیر یکدست و نرمی خواهید داشت . خمیر را با دست به جلو و عقب بکشید و خوب خمیر را ورز دهید . سپس خمیر را در جای گرم به مدت تقریبی ١/٥ ساعت استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود . در این فاصله مواد داخل نان را درست کنید ( سیر , پیاز , جعفری ) را با هم میکس کنید سپس کره نرم شده را اضافه و مخلوط کنید . خمیر را پس از استراحت روی میز با کمک وردنه به اندازه سنی فر باز کنید .



سپس مخلوط مواد میانی را روی آن بمالید . سپس خمیر را به شکل نوارهای ٥ سانتی بلند ببرید به شکل پلیسه روی هم قرار دهید کل خمیر را به این شکل در آورید . اگر در قالب کمربندی میگذارید کف آن را کاغذ روغنی قرار دهید چون کره آن آب میشه و بیرون میریزد نکته دیگه اینکه قالب را حتما در سینی فر قرار دهید چون کره آن آب میشه و بیرون میریزد . خمیر را وقتی در قالب میگذارید فضای خالی دارد ولی خمیر را که در قالب قرار دادید دوباره ٣٠ دقیقه دیگه استراحت دهید ون فضاهای خالی بین خمیرها هم با حجم گرفتن خمیر پر میشوند . بعد از این مدت قالب را در فر ٢٠٠ درجه از قبل گرم شده به مدت تقریبی ٣٠ دقیقه قرار دهید . اگر دوست داشتید رویه براقی داشته باشد با برس روی نون را کره آب شده یا روغن زیتون بمالید .


۵ نظر:

  1. عالی مثل همیشه ، استاد نون پختنی تو :)))

    پاسخحذف
  2. اخ اخ نون عارفه پز چه شود عالی <3 نوش جون عزیزم

    پاسخحذف
  3. به به بهتر از این نمیشه واییییییی میمیرم واسه نان با طعم سیر و جعفری , خیلی عالی بنظر میاد , دستتون دارد نکنه عرفه جون / نیلو فر

    پاسخحذف
  4. یعنی این نون معرکه ستا...محشررررررر

    پاسخحذف