۱۳۹۴ اردیبهشت ۴, جمعه

بادمجان کباب


مواد لازم : 
بادمجان      ۵ عدد 
سبزی ( جعفری , تره , گشنیز , نعنا , زولنگ ( چوچاق ) , اوجی ( پونه ) )       پاک شده نیم کیلو 
سیر        ۱ بوته 
پیاز       ۲ عدد 
گردو      ۳۰۰ گرم 
گوجه فرنگی    ۲ عدد 
فلفل دلمه ای     ۱عدد 
آب لیمو یا آب نارنج یا آب غوره      به میزان لازم 
رب گوجه فرنگی        ۱ قاشق سوپ خوری 
رب انار        به میزان لازم 
نمک , فلفل , زردچوبه        به میزان لازم

طرز تهیه سبزی :
در شروع میدونم الان مشکل خیلیها با سبزیهای خاص شمالی که درمواد شکم پربکار رفته هست !!! دوستان خیلی سخت نگیرید از هر سبزی معطری که در دسترس دارید میتونید استفاده کنید مثل ریحون , ترخون .... یا خشک شون رو هم میتونید استفاده کنید . مثلا جعفری , تره , گشنیز , نعنا که همه جا قابل دسترس هست تازه و بقیه رو از خشک استفاده کنید. یا اگر خشک هم نبود هر سبزی معطری که دوست دارید استفاده کنید . ولی مابقی مراحل رو طبق دستور عمل کنید .
برای سبزیها میتوانید به دو روش عمل کنید : روش اول میتونید ریز خورد کنید در این صورت سیر و پیاز را هم ریز خورد کنید . سپس سبزی را در قابلمه مناسب تفت دهید تا آبش تبخیر شودبه آن سیر و پیازراهم اضافه کنید کمی با هم تفت دهید سپس گردوی آسیاب شده ( نباید گردو به روغن بیفتد فقط در حدی که پودری شود ) نمک و فلفل و رب اناررا اضافه کنید در حدی که مخلوط شوند روی حرارت بماند .  روش دوم میتونید سبزی و سیر و پیاز را با هم چرخ کنید سپس با هم در قابلمه ای مناسب تفت دهید تا آب سبزی تبخیر شود سپس به آن گردوی پودر شده و نمک و فلفل و رب انار را بیفزایید نباید در این مرحله خیلی تفت ندهید فقط در حد مخلوط شدن کافی هست. 
نکته : شما میتونید سبزی شکم پر را چندین برابر درست کنید و بسته بندی کنید و در فریزر ( مثل سبزی قرمه ) نگه داری کنید .
طرز تهیه : 
در ابتدا بادمجانها را پوست بگیرید و سعی کنید سر بادمجان باقی بماند اینجوری شکل بهتری برای این غذا خواهد داشت . بعد از پوست کندن شکم بادمجون رو با چاقو یک برش دهید به آن نمک و زردچوبه بزنید سپس در روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند . همینطور که در عکس میبینید شکم بادمجانهای سرخ شده را با سبزی که آماده کردید پر کنید فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی را هم حلقه کنید در کنار و روی بادمجونها در قابلمه بگذارید . در ظرفی رب گوجه فرنگی + آبلیموی تازه ( یا نارنج یا آبغوره ) + نمک و فلفل * کمی از سبزی شکم پر را همراه کمی آب مخلوط کنید و روی بادمجانها بریزید . سپس هابلمه را روی حرارت کم قرار دهید تا غذای شما جا بیفتد و به غلظت مناسب برسد . 
نکته : یعنی من هر چی از خوشمزه بودن این غذا بگم کم گفتم ........ یعنی عالیییییی هست واقعا برای من از کباب هم لذیذتر هست فکر میکنم اسمی لایق تر از این نمیشد روی این غذا گذاشت !!!!!!!!


۵ نظر:

  1. دلم آب شد عارفه ، حتما حتما درستش میکنم ، میدونی که عاشق بادمجون و غذاهای شمالی هستم ، پس دیگه تعلل جایز نیست ، دستت درد نکنه بابت دستور عزیزم و نوش جونتون

    پاسخحذف
  2. اههههههههههه ای خدای من نمیبخشمتتتتتتتتتت عارفه

    پاسخحذف
  3. توی بادمجون خالی نکنیم؟

    پاسخحذف
  4. yekbar dar bachegim dar shomal khordam, hamisheh peyye dasture pokhtesh budam, hala be zudi mipazamesh, omidwaramhamun mazeheio begire ke un khanume shomali pokht, ma dar nur budim nazdikhaye ramsar.

    پاسخحذف
  5. Arefe jan, man taze ezdevaj kardam , hamishe be page shoma sar mizanam va az ghazahaei ke moaerfi mikonid va mapazid lezzat mibaram va khodam ham say mikonam dorost konam, kheili mamnunam azatun babate in ghazahaye khoshmaze.

    پاسخحذف